Hur ett miljardbolag stal från skaltillverkare och en youtuber

Från sajten:


Casetify har stämts av både Dbrand och youtubern JerryRigEverything för att ha stulit deras skaldesigner.

Casetify säljer skal, skydd och tillbehör till smartphones och mobila elektronikprodukter i hela världen. Företaget startade i Hong Kong år 2011 och har sedan dess sålt över 25 miljoner skal till telefoner. Så tills nyligen har Casetify haft sin livs bästa tid och bara fortsatt växa ekonomiskt. Men Dbrand och internet började snart lägga märke till att Casetify sålde en del skumma skal. Något som både Dbrand och Casetify erbjuder är interna bilder av elektronikprodukter på tillhörande skal. Dbrand hånade Casetify för att återanvända samma interna bild från en äldre iPhone till nyare modeller och även andra smartphone-märken.

iNsiDe PaRtS pic.twitter.com/f6VXfDreyv

— dbrand (@dbrand) March 12, 2023

Men när Dbrand tillsammans med andra lade märke till att Casetify dessutom hade tagit deras interna scanningar på elektronikprodukter så blev det för mycket. JerryRigEverything eller Zack Nelson som skaparen egentligen heter har ett samarbete med Dbrand för just dessa skal. Eftersom han dedikerar sin kanal till att riva upp dessa telefoner passar han även på att ta bilder från insidan som han och Dbrand sedan använder till skal för den produkten.

Zack avslöjar i en video att det läggs ner tiotusentals timmar på dessa skal för att de ska bli lite snyggare än en sådan bild är i verkligheten. Det läggs även in små ”påskägg” med referenser till både Dbrand och JerryRigEverything-kanalen i bilderna. Det är det här som nu lett till att Casetify kommer att få det riktigt svårt att klara sig undan den stämningsansökan som både Dbrand och Zack har slängt på skaltillverkarens skrivbord.

Via: The Verge

Intressant video. Hoppas det går bra för dem.
Jag har inte gillat casetify, de har haft rätt dyra skal och massa reklam överallt i flödena.. förstår att de kan slänga omkring massa reklamkampanjer på FB och Insta när man inte behöver göra någon produktutveckling själv.