Hur bemöta konspirationsteorier?

Hej Bullen (bubblan)!
Vi har några grannar, ett pensionerat par där båda är välutbildade (inom naturvetenskap) och har bott utomlands några år. Verkar väldigt trevliga och vettiga.
MEN, för ett tag sedan sade den ene en dag när vi möttes utomhus att den var rädd för alla streck på himlen, sen fick jag frågan om jag hört talas om chemtrails. Trodde först personen skämtade men jag såg på personen att denne var uppenbart rädd.
Jag förklarade att det är vattenångan från flygplanens motorer och fick då motfrågan varför de strecken låg kvar så länge på himlen och "spred" sig. Jag sade att det troligtvis hade med luftfuktighet och vindar att göra.
Transportstyrelsen förklarar detta väldigt bra (jag var tvungen att kolla upp i efterhand)

Kondensstrimmor bildas när ett flygplans varma avgaser blandas med den omgivande kalla luften och bildar ispartiklar. Kondensstrimmor ses som vita streck efter flygplan på himlen. I torr luft dunstar ispartiklarna snabbt och försvinner, i fuktig luft kan kondensstrimmorna däremot finnas kvar i flera timmar. I fuktig luft finns också risk att kondensstrimmorna växer då ispartiklarna tar upp vatten från omkringliggande luft.

Flygets utsläpp - Transportstyrelsen.

Personen i fråga påstod att det var diverse ämnen som spreds, bor, kadmium, strontium mm.
Jag tipsade personen om att den kunde ta en bild och skicka till SMHI och fråga men det lär ju den inte göra då SMHI "styrs av staten".

Några dagar senare så pratade jag med den andra i paret. Vi pratade lite energifrågor och kom in på kärnkraft, då droppade denne kommentaren att Tyskland avvecklat sin kärnkraft pga en hemlig grupp som påverkar beslut runtom i världen.
Då frågade jag om denne syftade på lobbyister men fick svaret att det var några andra som sitter på högre nivå över regeringar runtom i världen. (Direkt ringde mina varningsklockor kring "New world order").

Sitter dessa två personer och grottar ner sig i konspirationsteorier eller fultolkar jag den ena personens utlägg om "hemlig elit" bara för att den andre redan kläckt ur sig rädsla för chemtrails?

Hur bemöter man konspirationsteorier egentligen?
Med fakta, absolut men hur når man fram?
Ska man nämna något för deras barn (som är i 30-40 årsåldern)?

2 gillningar

Klipp bekantskapen. Du kan inte vinna detta.

5 gillningar

Min erfarenhet är att det inte går att bemöta med fakta för de tror helt sonika på alla YouTube-experter och dylikt så hårt att ingen form av fakta når fram till dem.

Finns en rätt underhållande dokumentär på Netflix (minns inte vad den heter) men där får man följa en skara tokstollar som tror att jorden är platt. De gör ett experiment för att med fakta presentera att jorden faktiskt är platt och deras egna test visar att jorden faktiskt är rund. Trots den faktan så tror de inte på sitt egna test.

Så mitt tips är nog bara att släppa det helt, tror det där är en fight du aldrig någonsin kommer att kunna vinna.

Edit: Denna är det:

6 gillningar

Var en artikel om varför folk fastnar i konspirationsteorier i GP igår. Tar upp lite hur man kan bemöta det också. Ligger bakom paywall.

1 gillning

Har haft dessa typer av diskussioner med vissa förintelseförnekare. Var någon som hänvisade till någon tysk professor som å det mest bestämda hävdade att gasning av judar under kriget aldrig kan ha hänt för att Zyklon B inte kunde ha ihjäl människor. Så den här så kallade professorn testade att göra sitt eget Zyklon B enligt IG Farbens recept och testade gasa sig själv och överlevde. Nu kommer jag inte ihåg vad denna låtsasprofessor hette, men det går säkert att googla fram ganska enkelt, fanns en massa på Youtube innan iallafall fast det kan hända att det blivit bortplockat.

När man har att göra med såna som tror stenhårt på såna här typer av konspirationsteorier eller rentav historieförnekare, så är min bestämda åsikt att det bästa man kan göra är att först lägga fram sina bevis för att det faktiskt har hänt, väljer de att fortsätta leva i sin fantasivärld så får de väl göra det, då får man gå vidare med sitt liv på eget håll och inte bry sig så mycket mer.

Vet också att jag har haft diskussioner om månlandningarna med folk som bestämt hävdar att det aldrig skett, trots att de blivit överbevisade många gånger om. Om man försöker komma med konkreta fakta så är man ju "köpt" av myndigheterna, så det finns som sagt ingen anledning att fortsätta diskussionen utan man kan bara konstatera att vissa människor är dummare än andra och tycka synd om dessa.

1 gillning

En kille som jag känner väldigt ytligt kontaktade mig på messenger här om dagen och varnade för att regeringen har övervakning via 4g/5g masterna och genom dom så kan de kontrollera våra tankar och ändra våra beslut. Dessutom kan de läsa våra tanker så om vi tänker på någonting olagligt så vet dom det direkt.

Jag frågade honom om några konkreta bevisa på detta. Hans svar "Its up to you to find out, not for me to tell you."

Någon som snöat in på 1984? :rofl:

Om du ser dina grannar som psykiskt sjuka, som konspirationsteoretiker är enligt mig är det nog lättare att acceptera dom.
Och som ha skrivits i tråden, du kan inte omvända dom med fakta.
Jag hade hållit mina konversationer till typ ”hej” och ”ha de bra”.

3 gillningar

Eftersom det inte går att få dom att ändra åsikt med fakta. Kan man
1: Driva med dom och spela med.
2: Skratta år dom och högt deklarera att dom är korkade.
3: Säga upp bekantskapen på stående fot. Kanske den bästa är
4: Be dom att hålla sådana åsikter för sig själv om dom överhuvudtaget vill ha någon sorts relation. Då får dom själv avgöra

2 gillningar

Min tidigare sambo hade elallergi och såg chemtrails och annat oknytt överallt. Det kom nya tokigheter efterhand. Fanns inga som helst möjligheter att bemöta detta. Också en välutbildad person, ingenjör. Tack och adjö, det är vad man säger.

1 gillning

Om det är en random person på stan kanske fast jag tror man själv har en del att vinna på att ha en bra relation med sin granne.
Hade jag haft tiden så hade jag lyssnat på grannens konspirationsteorier, ställt nån fråga utan att försöka övertala och visat respekt fast samtidigt varit tydlig med att här tror vi olika.

Det faktum att företag, vetenskapen och politiker har varit ute och cyklat med sanningen för egen vinning. T.ex. tobaksindustrin som inte ville erkänna att rökning var skadligt under en väldigt lång tid. Användningen av DDT etc. gör att det inte är helt obefogat att inte blint tro på de säger.

Men det finns så klart olika grader av konspirationsteoretiker. Jag har släktingar som är övertygade om judarna styr världsordningen, att Trump är den bästa politikern någonsin, chemtrails, 5G master etc. För sådana fall är det bäst att undvika ämnet och ignorera. Såvida det inte är något uppåt väggarna, då tycker jag att man har en skyldighet att säga emot åtminstone om det är någon som står en nära.

2 gillningar

Det måste vara ett helvete att ha en nära anhörig som är konspirationsteorier, jag tror man får se det som en sjukdom och söka professionell hjälp.

Nja. Vi bor väldigt långt bort ifrån varandra. Syns bara vart annat år eller så, och jag väljer att inte prata om ämnena som jag vet fort spårar ur.

Personen i fråga är inte tappad bakom flötet heller, vilket gör det mer besynnerligt. Min tes i det fallet är att det handlar om ett utanförskap från samhället, ett agg mott systemet och hen blir upptrissad av andra i åsiktsbubblor på nätet som handlar om just konspirationsteorier, förakt mot media etc.

1 gillning

Jag bor i BRF där det är tätt med grannar. Det betyder inte att jag behöver ha en relation med en granne som tar energi från mig. Det är bara att ignorera dom.

Kankse inte 4G och 5G i sig , Men tänk på ditt facebook din googlingar och dess resultat , dess algoritmer för att du ska lockas klicka , dom påverkar dig , Så ja vi blir påverkade vad vi tycker tänker och utrycker baseat av det vi exponeras för, Men nja kanske inte just frekvens spektrakt i sig , signal moduleringen , men på ett annat plan.

//Daniel

Tror du är något på tråden åsiktbubblor och man söker sig till dom som tycker lika eller varje fall beter sig , enligt egegt tyck (därför jag hänger här, och är nog i vår lilla värld uppfatting, ) Och då kan det vara uppfriskande med mäniskor av anna uppfatting, men i bland går det för långt , måttfullhet är en dygd :slight_smile:
//Daniel

Man behöver ju inte ha helt överensstämmande åsikter i allt för att kunna ha en bekantskap. Finns ingen anledning att vara så kategorisk, man kan fortfarande vara vänner :blush:

1 gillning

Harmbönen från 12-stegsprogrammen brukar hjälpa.

Vi insåg att människor som gjorde oss orätt kanske var själsligen sjuka. Fastän vi inte tyckte om deras symtom och det som dessa symptom ställde till för oss var de liksom vi sjuka. Vi bad Gud hjälpa oss att visa dem samma tolerans, medlidande och tålamod som vi med glädje skulle visa en sjuk vän. När en person sårade oss, sade vi till oss själva:

”Detta är en sjuk människa. På vilket sätt kan jag hjälpa henne eller honom? Gud hjälp mig att inte bli arg. Ske din vilja.”

1 gillning

Hade alla följt den så hade samhället varit annorlunda.