Hue/Hem styr inte automatiseringar rätt

Mina automatiseringar av Hue fungerar inte. Det blir mängder av fel. Lampor tänds inte alls som automatiseringarna säger att de ska göra. Ett problem jag fått för mig finns är att nya automatiseringar inte slår igenom direkt. Det tar flera dagar/veckor innan de fungerar. Observera att detta enbart är en hypotes. Som nu tänds vissa lampor på ett sätt som inte framgår av automatiseringar. De släcks också utan förklaring i automatiseringen. Hur ska man felsöka detta? Var börjar man felsöka?

Till saken är att min Aqarahubb nollställdes. Lösenordet fungerar inte när jag en försöker logga in via webben. I appen, Xiaomi Home, finns inga prylar. I appen Aquara Home finns dock prylarna. Hur får jag in dem i Xiaomi Home-appen igen?

Rent allmänt är det här för mycket strul. Inte smart alls.

Vet inte vad du lyckats med men föreslår att du nollställer ALLT och börjar från början. Har själv massa blandat, Hue, Xiaomi, IKEA, Telldus, Google, Sonos osv. Allt bara lirar…

Skulle ju helst slippa att nollställa allt…

Förstår det. :slight_smile:

Vad kör du som hemhub i homekit? Apple TV eller ipad?
Appletv rekommenderas. T

Det antar jag är Huehubben…? Eller vad är hemhub?:flushed:. Jag vet ju att AppleTV kan vara någon form av hub, men inte fattat hur det fungerar.

Alla automatiseringar du sätter upp i homekit körs på en Apple tv, iPad eller HomePod.
Apple TV och HomePod blir automatiskt hub om du är inloggad med samma iCloudkonto som på din iOS enhet.

1 gillning

Smidigast att göra när man har saker från olika tillverkare (trådfri, hue, aqara, fibaro) är att använda homekit. Allt samlat och enbart skapa automatiseringar i homekit. Nu har jag bara hue och trådfri.
bild

1 gillning

Då verkar det vara rätt inställt hos mig.


Men det är något som gör att automatiseringarna inte fungerar.

Testat att starta om Apple TV?

Eller logga in och ut av iCloud på Apple TV?

Börjar med att starta om Apple TV.

Tyvärr kvarstår problem efter att ha startat om Apple TV. Om jag skulle prova att logga ut och in på iCloud pajar några inställningar som du känner till? Som exempel gjorde jag det på telefonen och insåg att det var flera saker t.ex ApplePay som fick “startas om” genom att lägga n kort igen.

Inte vad jag känner till.

Jag tror Apple TV är betydligt mindre känslig om man loggar ur och in på iCloud än en iPhone. Men jag har aldrig blivit riktigt klok på hub-funktionen på Apple TV - ibland har den strulat och jag startat om plus loggat ut/in och den fortfarande inte funkat, men dagen efter funkar det igen.

1 gillning

Norsk reset brukade lösa problem på min förra Apple TV gen 3

1 gillning

Sådant gillar jag…:+1:

Jag har fortfarande inte fått ordning på mina automatiseringar. Om möjligt fungerar de ännu sämre. Många lampor lever helt sitt eget liv.

Jag upptäckte att det står så ”Hemhubb ej ansluten”.


På Apples supportsidor står det så här:

Men om jag får in på Användare och konton > iCloud och titta under Hemhubb så finns ingen Hemhubb:

Under inställningar i Apple TV finns det en rubrik som heter AirPlay och HomeKit. Går jag in där finns inget om HomeKit:

Jag har loggat ut och in på iCloud. Jag har dragit ut sladden på Apple TV. Vad mer kan jag göra?

Okej. Ett steg närmare lösningen. Hittade något att man under AirPlay och HomeKit skulle titta under Rum. Där stod att om jag vill ansluta till AirPlay2 skull jag göra si och så. Nu har jag gjort si och så:


Nu står den och snurrar och synkronisera med iCloud.
Törs inte hoppas för mycket, men förhoppnings är det det här som är felet. Men varför fungerade de första automationerna?

Likaså tolkar jag Apples text att det ska gå automatiskt:


Men det kanske helt enkelt blev fel hos mig. Vi får se. Nu har den synkat många minuter och håller på ännu.

Går och lägger mig nu med att konstatera att något har hänt. Nu syns ett fält med Hemhubb och på Rum så finns det också information. Ska testa funktion imorgon.
bild

1 gillning