Huawei testade system för att automatiskt känna igen minoritetsgrupp

Från sajten:
image

Huawei har testat system som automatiskt skall känna igen personer från folkgruppen Uighur med syftet att skapa ett Uighur-larm till myndigheterna.

Kinesiska Huawei är ett bolag med många ben, de är mest kända för sin mobilnätsinfrastruktur men också förmågan att tillverka konsumentprodukter som ofta är både bättre och billigare än konkurrenterna.

Men en stor verksamhet är övervakningssystem för polisiära myndigheter och andra som har behovet att övervaka väldigt många människor effektivt. En verksamhet som framförallt stater med tveksam demokratisk grund ägnar sig åt även om det även finns städer i exempelvis Tyskland som köpt in systemen.

Nu har man dock tagit det till en ny nivå genom att försöka bygga system som kan identifiera folkgrupper och i detta fallet Uighurna i Kina. En folkgrupp som har det mycket svårt i Kina och som även sätts i koncentrationsläger.

Det är sajten IPVM som testar övervakningssystem som stötte på officiella dokument från Huawei som förklarade hur testerna fungerade och att de utfördes 2018. När Washington Post sedan började ställa frågor försvann de omgående.

Att det finns människor som sponsrar detta företag genom att köpa deras produkter…

2 gillningar

Ojoj. Du vet hur man skaffar sig ovänner på detta ställe! :joy:

I call it as I see it, så att säga :slight_smile: Jag tycker inte det finns anledningar till omskrivningar utan föredrar att vara rak och ärlig. Jag tycker väl heller inte att det finns någon anledning att bli ovänner för att man har olika åsikter om någonting.

Vem skulle han bli ovänner med i denna fråga?

TV är ju känt som Huawei-forumet nummer ett. :wink:

Du tar alltså upp att @zinned kan få det svårt att kritisera Huawei på grund av att Teknikveckan skulle vara Huawei-vänliga - i en tråd till en nyhet som just Teknikveckan skrivit som med lätthet kan tolkas som tämligen hård kritik mot Huawei?

Kanske är det så objektiv journalistik fungerar - att samma bolag kan få beröm när de gör något bra och att detta vänds till mycket kritik när de gör något mycket dumt?

Du skulle bara veta vad som händer i Huaweibubblan (enbart för patreons). :wink:

1 gillning

Nej. Snarare att en del här försvarar Huawei i allt dom gör och inte inser det problematiska i att dom styrs av den kinesiska regimen.
Åh andra sidan lär dessa användare inte ens kommentera i denna tråd. :slight_smile:

Jag är inte helt säker på att jag kan komma på en endaste forummedlem som stämmer in på den beskrivningen :slight_smile:

3 gillningar