Huawei och ZTE ej välkomna i viktiga delar av det svenska 5G-nätet

Det lär dom göra, men för företagets överlevnad då är inte Sverige eller Finland så viktigt.

Sen förekommer det enligt media en kampanj mot Sverige från Kina. Så jag vet inte om vi är det enda landet som fått de hotet, kan tänka mig att flera länder väljer samma väg som USA och Sverige.

Det är det absolut inte.

1 gillning

Kan tänka mig att Färöarna darrar. :slight_smile:

Intressant kommentar i artikeln:

Oddly enough, the Trump administration has not understood what is happening in the in the 5G development. Even if Europe choose Ericsson or Nokia, Europe still gets Chinese-made 5G networks. All 5G technology companies have one thing in common: The equipment is manufactured by Chinese factories.

Om allt tillverkas i Kina då är det troligtvis hugget som stucket. Var det Intel som hittade saker på sina kort som inte hörde hemma på korten?

Det var inte Intel utan Super Micro.

Det skall sägas att denna artikel fick enormt mycket kritik och framförallt Apple gick ut och sa att vissa av de saker som rapporterats aldrig ha hänt.

Ericssons grejer byggs i europa, Nokia vet jag inte, gissar att det görs i europa också.

Tillverkas hårdvaran i Europa? Eller menar du att produkterna monteras i Europa?

En del av hårdvaran tillverkas i europa, en del utanför (dock ej Kina). Montering sker i europa av den delen jag känner till, vilken är en rätt stor del.

Det ser ut att vara mycket Kina för Ericsson!

Kina är en jättestor marknad för Ericsson, man vann affärer med China Mobile, China Telecom och China Unicom, typ 500000 5G-basstationer. Det betyder inte att vad som sitter i basstationerna i resten av världen kommer från Kina.

Tja, i Australien i alla fall.

Yep, det är ju rätt nära till Australien från Kina där saker som tillverkas för APJC-regionen skeppas. Precis som det står i artikeln, jobbigt. :laughing:

Vad det nu har med deras stationer i europa att göra.

Du skrev världen precis ovan :slight_smile:

Men här kan vi också läsa “År 2018 beskrev man den som en flaggskeppsfabrik där alla nya 5G-produkter först tillverkas.”

Men har du bättre källor får du naturligtvis berätta det!

Västvärlden skulle jag nog skrivit, sorry! :slight_smile:
Inga källor som finns på Google tyvärr som jag kan länka till eller berätta för mycket om.

Men det lär finnas en god anledning till att Huawei/ZTE ska bort från våra nät i Sverige och andra länder och andra leverantörer får leverera istället.

Anledningen är ju känd. Att nätan inte skall vara sårbara för att främmande osund makt (I detta fallet Kina) lätt kan ta kontroll över sina bolag och använda det för olika operationer i andra länder.

Något vi dessutom diskuterar i senaste podden.

Exakt, det är gammalt, ingen nyhet längre. Men tråden spårade in på att Ericsson (och kanske Nokia) tillverkar sina basstationer för västvärlden i Kina, vilket iaf inte stämmer för Ericssons del och jag gissar ej heller för Nokia (där har jag ingen insyn).

Nu ska de visst få delta igen:

Det är inte riktigt det som den artikeln säger.

Vad Förvaltningsrätten säger är att PTS måste lyssna på Huaweis argument - när de väl gjort det kan PTS komma fram till samma som innan (vilket man kan anta att de kommer göra)

”Beskedet innebär att tisdagens 5G-auktion kommer att skjutas upp.” :neutral_face:

Det va betydligt mer text nu. När jag såg den så stod det såhär: