Huawei MateBook X Pro kommer snart till Sverige enligt plan

Från sajten:
image

Huaweis datordivision drabbas inte lika hårt som mobilerna och snart kommer nya Windows-flaggskeppet ut.

Huaweis MateBook X Pro såg världens ljus första gången 2018 och stod ut för dess tunna ramar på skärmen och allmänt hög premiumfaktor.

Nu är det dags igen och årets modell släpps lös 1 juni men kan förbokas redan nu. Utöver uppgraderade interna komponenter kommer den i nya färgerna Space Grey och Emerald Green. Ja båda färgarna är inspirerade av Apples iPhone-färger. Skärmen är 13,9 tum stor och upplösningen “upp till 3K-upplösning (3000×2000)”.

Inne i den 1,33 kg lägga MateBook X Pro hittar vi tioende generationen Intel-processor där vi kan välja mellan i7-10510U och i5-10210U processorer.

Batteriet ligger på 56 Wh (Wattimmar).

Pris

MateBook X Pro Intel i7, rekommenderat cirkapris från 21000 kr inklusive moms. Se dagsaktuellt pris hos Prisjakt.

MateBook X Pro Intel i5, rekommenderat cirkapris från 19000 kr inklusive moms. Se dagsaktuellt pris hos Prisjakt.

Min förhoppning skulle vara att få MacBook Pro prestanda/specar för MacBook Air pris. Skulle bli ett köp direkt.

Du vet vad man säger, bland valen, snabbt, bra och billigt kan man bara välja två :slight_smile:

Apple har onekligen prispåslag för sitt varumärke. Därför vore det inte omöjligt om ett kinesiskt företag kunde motsvara mina önskemål ovan. Deras dator kommer säkerligen ha bättre prestanda än MacBook Pro till samma pris men jag skulle helst ha mer normal prestanda för lägre pris. Det är så jag menade. :slight_smile:

Då kanske MateBook D14 är något för dig!

Om du inte tycker om att betala för Apples varumärke så kan du ju i alla fall glädjas i att de tagit bort lampan som lyser upp äpplet, det är nog någon krona i besparing!

Det här följer väl annars mönstret att när man väl jämför Apples datorer med motsvarande kvalitet och hårdvara hos andra tillverkare så finner man inget större prispåslag. Det är bara att Apple inte säljer några "tillräckligt bra och snorbilliga" datorer.

Däremot ordentligt prispåslag på alla tillbehör hos Apple. 200 kr extra kostar det att få ett redan dyrt Magic Keyboard i färgalternativet grå.

MacBook D14 går bort för att jag behöver en högupplöst skärm. :slight_smile:

Belystes logon inte av samma lampa som belyser LCD displayen?

Jag vill bland annat inte betala för touchbaren. Och vill få ordentliga portar för mina pengar.

Förvisso! Men även extra lagringsplats och extraminne kostar multum hos Apple! Därför menar jag att man kan få en PC med lite extra allt för betydligt mindre pengar jämfört med Apples uppgraderade motsvarighet.

Om USB-C inte är en ordentlig port kommer du få det problematiskt i framtiden oavsett märke :slight_smile:

Så du vill ha en högupplöst skärm men mediokra komponenter i övrigt - är det korrekt uppfattat? :slight_smile:

Idag finns knappt någon periferi som har USB-C. USB-A är fortfarande en nödvändig port. Visa mig en (nyare) Mac ägare som inte har en dongel för den!

Nej, det är inte korrekt uppfattat. Jag menade inte alls mediokra komponenter. Däremot hyfsat bra. Som instegsmodellen för MacBook Pro till exempel. Men en högupplöst skärm är ett krav, ja. :slight_smile:

Mycket donglar blir det - även för de flesta Windows-användare som köper nya bärbara där det oftast bara är en USB-A-port kvar om ens det. Dell har slopat det på nya Dell XPS 13.

Då förstår jag, du vill ha över midrange men med en bra skärm! Det skall vi väl kunna leta reda på något åt dig :slight_smile: