Hövding 3: En uppkopplad Airbag som skyddar huvudet vid cykling

Från sajten:
https://teknikveckan.com/sakerhet/hovding-3-en-uppkopplad-airbag-som-skyddar-huvudet-vid-cykling/

Vi har nu hunnit testa Hövding 3 ett tag och kan meddela att företaget gjort en redan bra produkt ännu bättre. Då det inte finns någon liknande produkt att jämföra med så jämför vi den med föregående modell, Hövding 2.

Hövding 3 har förbättrats ordentlig på flera områden men de två som vi användare direkt lägger märke till är passform och uppkoppling. Medan Hövding 2 kom i tre olika storlekar, Small , Medium och Large kommer Hövding 3 i en storlek med BOA systemet så du kan reglera storleken på kragen själv och dela den med andra familjemedlemmar om du så vill. Batteriet i Hövding 3 har förlängts till att nu hålla hela 15 aktiva cykeltimmar.

Hövding har gjort sig kända genom att revolutionera en marknad på ett innovativt sätt. Istället för att sätta på sig hjälm så är hövding en krage som vid olycka vecklar ut sig till en ”hjälm” av airbags.

  • – Vi har forskat i fyra år för att göra världens säkraste huvudskydd för cyklister ännu bättre. Dessutom har vi under de åtta år Hövding funnits ute på vägarna samlat in feedback från kunderna som vi har använt i design- och utvecklingsarbetet. Undersökningar vi har gjort bland cyklister i sju europeiska storstäder visar att 70 procent skulle cykla mer om de kände sig tryggare. Detta har vi tagit fasta på och vill vara med och bidra till, berättar Hövdings VD Fredrik Carling.

Hövding 3 Accident

Vi teknikintresserade kommer nu uppskatta att det går att koppla upp Hövding 3 till en smartphone via Bluetooth.

Appen i telefon ger oss nu en översikt över hur långt vi cyklat, återstående batteritid och cykeldatan skickas till hövding för att framöver kunna ge en översikt över var olyckor ofta sker och i förlängning bidra till att utveckla cykelinfrastrukturen. Uppkopplingen till smartphonen gör att den vid olycka kan skicka ett SMS till anhöriga via ICE-funktion (In Case of Emergency) och skickar även koordinaterna för var personen är när olyckan skett. Appen tillåter oss även att se hur mycket vi har cyklat, rapportera olycka och skapa reklamation.

Till Hövding 3 har den största satsningen någonsin gjorts på datainsamling av cykelrörelser och olyckor till algoritmen. Bland annat har fler än 3 000 olyckor iscensatts med stuntmän och över 2 000 timmars vanlig cykling samlats in. När Hövding är aktiverad registrerar den cyklistens rörelser 200 gånger per sekund och vid en olycka blåses airbagen upp på 0,1 sekund och omsluter huvud samt fixerar nacken på cyklisten.

Hövding 3

Hövding används idag av cirka 185 000 cyklister och över 4 000 cyklister har registrerat att de skyddats vid olyckor av Hövdings airbag.

Här kan du köpa Hövding 3 på Cykloteket

Lägg nu upp ett klipp på YouTube när ni cyklar omkull! Visa att ni menar allvar när ni testar grejer! :wink:

2 gillningar

Hoppas datan de samlar in gör så att nästa går att använda med elsparkcyklar, skulle köpa en direkt då!

Peter tjatade på mig men jag vägrade. Jag har redan en axelskada efter en cykelolycka. Jag tycker att @Esse som har en elcykel ska testa. Jag hade velat se hur bra den utlöser när han dundrar in i en cementklump på cykelstråket i malmö.

1 gillning

Passive aggressive ikväll @Thor ?

Lite väl dyrt när man kan bara använda den en gång.

Som en vanlig hjälm - går bara att använda en gång.
Sen är det flera av försäkringsbolagen som täcker kostnaden (förutom självrisk)
Hövding själva har en prenumerationskostnad där du får en ny om den utlöser. 249kr/år

https://shop.hovding.se/sv/artiklar/hovding-3.html

2 gillningar

Tack för infon! Det måste vara nytt med prenumerationssystem på deras airbagkrage. Det verkar vara på tiden med prenumerationer hit och dit. Men ändå värt i det avseende.

Jag köpte en Hövding för flera år sedan. Då fanns denna försäkring.

Nja, det är inte alltid man dundrar ner med skallen när man cyklar omkull. Hövdingen löser ju ut även om du inte daskar den i backen och då är den ju förbrukad.

Källa: har cyklat omkull både med Hövding (en gång) och med vanlig hjälm ett flertal gånger. Cyklar både i skog och stad ett antal hundra mil om året.

Värt att säga att den försäkringen täcker 3,3 hjälmar per år om jag uppfattat det rätt :grin:
Då räkna jag på en typisk självrisk på 1500:-