Att skärma av sig från omvärlden är inte bara skönt, ibland är det ett måste. För att göra detta kan ett par bra hörlurar hjälpa till och vi fann ett par här!
Anker är företaget bakom produkter för det smarta hemmet fast då mer känt som Eufy och för musik och andra mobila tillbehör är det varumärket Soundcore som används. Utöver uppskattade powerbanks och annat så tillverkar de också hörlurar och vi fick tillsänt oss ett par av modellen Liberty 4 som vi testat i ett par veckors tid nu. Utan att säga för mycket så är dessa riktigt bra och hade kunnat få nästintill full pott av undertecknad för såväl ljud som funktioner. Läs vidare för att se varför Soundcore by Anker Liberty 4 är ett par riktigt vassa hörlurar!
Det här är hörlurarna Soundcore by Anker Liberty 4
True wireless-hörlurarna Soundcore by Anker Liberty 4 ser vid en första anblick ut som ett par vanliga hörlurar utan något som direkt sticker ut. Designen känns ganska anonym även om den är delvis stilren och enkel. Förpackningen visar upp produkten tydligt vilket alltid är trevligt eftersom man inte alltid kan klämma och känna på just hörlurar innan köp. Utöver bara vara ett par hörlurar så ser vi också att det finns en inbyggd sensor för att mäta pulsen vilket kanske inte är den vanligaste funktionen i ett par hörlurar. Dessutom upplyses vi om att de har stöd för Hi-Res Audio och ACAA (Astria Coaxial Acoustic Architecture) 3.0 vilket ska ge ett förstklassigt ljud.
Förpackningen kan dessutom vara något av det trevligaste och mer välkomnande jag sett i mina dagar. Det är snyggt förpackat helt enkelt och inte minst överskådligt där allt ser väldigt inbjudande ut när förpackningen öppnas. Många säger att det handlar om detaljer vilket Anker tagit fasta på här. I nästa version skulle det vara trevligt att se lite mindre plast dock…
I förpackningen finner vi utöver hörlurarna, ett laddfodral, en laddkabel av typen USB-A till USB-C, olika öronkuddar samt lite dokumentation. Utöver öronkuddarnas som sitter på i storlek M så finns även S och L med samt ett par M med lite längre plast som ska sitta bättre i öronen för den som vill ha det optimala. Dessa lite djupare finns dock bara i storlek i M.
Hörlurarna har som sagt var ingen design som direkt sticker ut vilket gör dem relativt anonyma. Men, när det gäller laddfodralet så sticker detta ut desto mer på mer än ett sätt. Här sitter inget traditionellt lock som öppnas som vanligt utan ett lock som skjuts bakåt och då exponerar hörlurarna. Ett annorlunda om än trevligt sätt att öppna fodralet på. Framtill på laddfodralet finns också en liten LED-belysning som lyser upp beroende på vad som händer, till exempel när detta laddas.
Här syns från en annan vinkel hur locket skjuts bakåt för att man ska komma åt hörlurarna. Lite kul med en tillverkare som vågar sticka ut och bryta normerna när det gäller något som är lite mindre upphetsande som ett laddfodral åt hörlurar.
Designen är enkel och längs med den avlånga delen på hörlurarna sitter touchkontroller för styrning av olika funktioner som uppspelning, paus och annat.
Materialet är plast och högblank sådan ska tilläggas vilket gör att fingeravtryck fastnar lite enklare men å andra sidan så är det så pass liten yta att det inte stör direkt.
Installation av hörlurarna Soundcore by Anker Liberty 4
För att komma igång med lyssnandet och funktionerna i hörlurarna krävs det en installation av hörlurarna för att få ut mesta möjliga från dessa. Börja med att ladda ner appen “Soundcore” som finns för både iOS som Android och installera appen. Därefter är det ganska enkla instruktioner att följa där första steget är att skapa ett konto. Bluetooth behöver vara aktiverat på den mobila enheten (mobiltelefon eller surfplatta) så att hörlurarna kan hittas.
Välj därefter rätt kategori av produkt och se till så Bluetooth är aktiverat. Därefter bör hörlursmodellen “Liberty 4” dyka upp för ihopparning.
Många gånger när man installerat en ny enhet så brukar det finnas en uppdatering att ladda ner så börja gärna med detta innan följande steg ska genomföras. Välj därefter ett par öronkuddar som passar dig och få en snabb överblick över touchkontrollerna på hörlurarna.
Appen “Soundcore” ger en enkel överblick över såväl batteristatus som vilket läge som används i hörlurarna. Det finns läge för aktiv brusreducering, normal lyssning samt ett mer transparent läge där lite av omgivningen hörs.
Det transparenta läget erbjuder två inställningar och när det gäller inställningen för ljudeffekter så bjuds det även här på en del valmöjligheter. Välj mellan rumsligt ljud, ett mer individuellt anpassat läge, ett förinställt läge samt möjlighet att anpassa ljudet med en egen equalizer. Det är också möjligt att välja vilka funktioner olika antal tryck på touchkontrollerna ska utföra.
Under kugghjulet uppe i högra hörnet finns det ytterligare inställningar som kan göras. Faktum är att dessa hörlurar erbjuder ofantligt många inställningsmöjligheter vilket uppskattas. Det finns även en inställning som innebär att ljudet anpassas efter dina egna örongångar.
Att testa örongångarna tar inte lång tid och syftet är att ge ett mer anpassat ljud för dig som användare. Funktionen HearID ANC ser till att anpassa ljudet än mer för dig som användare vilket aldrig är fel faktiskt.
Soundcore by Anker Liberty 4 har ytterligare ess i rockärmen genom att kunna hålla koll på lite av din hälsa. Hörlurarna kan inte bara mäta pulsen när du använder dessa – de kan också se till att din hållning optimeras. Detta genom att känna av användarens huvudposition vilken kan ses efter en kalibrering. För dig som kommer att använda dessa hörlurar i arbetet som kanske innebär mycket stillasittande kan det vara bra att få lite extra input om hållningen och med detta tänka på att sträcka lite extra på ryggen och nacken. En trevlig feature faktiskt!
För lite mer korrekta avläsningar och data så går det att fylla i lite mer information om dig som användare. Appen kan som sagt var hålla reda på pulsen också och hur mycket du rör på dig med hörlurarna i öronen. Här ses också exempel på att hållningen inte var vidare optimal eftersom huvudet lutas åt sidan vilket då bör korrigeras för att minimera risken för värk i nacken.
Här är det lite bättre hållning vilket statusen också visar. Efter ett tags användande går det också att se lite statistik när det gäller belastning på nacken och hållningen överlag. Som sagt, perfekt för dig som kanske känner av värk i nacken och sitter med ett par hörlurar i öronen om dagarna. Nu går det att se lite bättre vad det beror på. Det finns också en funktion för att stå om du är stressad vilken väl fungerar ganska bra trots att jag aldrig känner mig stressad… skojar bara – här var det lunchtid och jag slängde i mig maten för att sedan rusa tillbaka till jobbet. Även denna input kan användas för att stressa ner, eller rättare sagt bli lite mer varse om huruvida det finns lite stress i kroppen.
Vid test av örongångarna så behöver du som användare utsätta dig själv för lite höga ljud, detta för att testet ska bli så bra som möjligt. I mitt fall skruvade jag bara upp musiken jag lyssnade på under tiden jag gick igenom inställningarna vilket räckte gott och väl.
Vid det här laget bör ni ha blivit varse om mängden inställningsmöjligheter som finns i dessa hörlurar. Faktiskt imponerande många även om alla kanske inte används av gemene man men oavsett vilket så är det generöst vilket inte är något man ser hos alla tillverkare. Det går också att testa sig fram till vilka öronkuddar som passar bäst.
Användning av Soundcore by Anker Liberty 4 i vardagen
Hur fungerar då ett par hörlurar med typ sådär en miljon olika inställningsmöjligheter i vardagen? Jodå, riktigt bra om jag ska vara ärlig vilket väl förväntas av mig. Jag har använt dessa hörlurar nu i ett par veckors tid och varvat mellan ett par andra tillverkares hörlurar också för att få lite mer kött på benen. Faktum är att jag gillar dessa riktigt mycket då de levererar ett fylligt ljud med bra bas och inte minst brusreduceringen gör sitt jobb också!
Jag har lyssnat igenom min sedvanliga spellista som innehåller en blandad kompott av artister från ABBA till Kent och Meshuggah så med andra ord ett brett spektra av olika artister. Ljudet är klart och basen fyllig, även vid högre ljudnivåer så jag tycker att Anker gjort ett bra jobb här med att få till ett bra ljud till användarna. De många olika inställningsmöjligheterna bidrar givetvis också till att det blir en personlig ljudupplevelse så återigen, pluspoäng för detta!
En sak som jag faktiskt inte nämnt är att när locket öppnas genom att det skjuts bakåt så lyser hörlurarna upp inuti vilket känns lite lyxigt. Lite som att stiga in i en bil och golvet eller taket lyser upp och även om det bara är en kul detalj så drar man lite på smilbanden varje gång. Jämför med bilden ovan så ser man att öronkuddarna lyser upp.
Locket har vi varit inne på tidigare och här syns spåren som det glider i när man öppnar. Även detta är en trevlig och annorlunda feature jämfört med andra tillverkares laddfodral. Det syns att Anker velat göra något mer än bara ett par hörlurar med bra ljud. Mycket sitter i detaljerna som bekant och det har de verkligen tagit fasta på.
Batteritiden i hörlurarna är också bra där upp till 28 timmar kan fås med ett fulladdat laddfodral. Pluspoäng för att det går att ladda hörlurarna trådlöst också via QI-teknologi och vid laddning lyser dioden framtill upp.
När det gäller passformen så sitter de bra i öronen också och märks knappast av tack vare en låg vikt om 5,5 gram per styck. Dock har jag märkt att de ibland vill hoppa ut när man tuggar i sig maten under lunchen, rätt som det är så trillar den ena ut men å andra sidan så är det inte varje gång och kanske det beror på att jag tuggar med stora käkrörelser där merparten av skallen säkert berörs, vad vet jag? Fast när jag tänker efter så har jag ett par andra inear-lurar som faktiskt sitter kvar i öronen när jag tuggar…
Jag har dock en sak att anmärka på (det trodde ni inte) och det är touchkontrollerna som är alldeles för känsliga och stundtals oberäkneliga. Missförstå mig rätt här, de fungerar som de ska men behöver du trycka till en hörlur så pausas uppspelningen. Ska du ta av dig hörluren så antingen pausas uppspelningen eller så börjar ljudet att spelas upp. Lite väl känsliga men å andra sidan så går det ju att ändra beteendet i inställningarna så att det krävs dubbeltryck istället.
Detta var första gången jag tog del av vad Anker gör kring sitt arbete med musik och det var en positiv upplevelse. Anker har inte bara tillverkat ett par hörlurar med bra ljud utan med ett trevligt öga för detaljer också så levererar de lite mer än vad jag sett vid test av många andra hörlurar (börjar bli ett par stycken nu). De gör sitt jobb på mitt jobb men även fram och tillbaka till detta när jag pendlar med tåget. Brusreduceringen ser till att hålla det mesta av tjattret borta hos medpassagerarna (sorry) och jag kan fokusera på antingen en bra ljudbok eller på bra musik och fly det mindre roliga i vardagen för en stund.
Avslutningsvis vill jag återigen visa upp det lysande (haha) laddfodralet som jag tycker är lika coolt som taket i min Peugeot 2008 som också detta lyser upp. Japp, jag tillhör den generation av människor (eller rättare sagt nördar) som också tycker att blått ljus under eller bakom möbler eller som detaljer i andra prylar är häftigt…
Recension: Soundcore by Anker Liberty 4
Fördelar
- Bra ljud
- Inställningsmöjligheterna
- Låg vikt
- Hälsofunktionerna
- Batteritiden
- Brusreduceringen
- Trådlös laddning
Nackdelar
- Touchkontrollerna
- Ibland trillar de ut
Detaljer
Tekniska specifikationer Soundcore by Anker Liberty 4:
- Typ: True Wireless
- Frekvensomfång: 20 – 40 000 Hz
- Känslighet: 105 dB
- Impedans: 16 ohm
- Aktiv brusreducering: Ja, personlig
- Högtalarelement: 9,2 millimeter
- Mikrofoner: 6 st
- Bluetooth: 5.3
- Kapslingsklass: IPX4
- Batteritid: 9 timmar (28 timmar med laddfodral), 7/24 med ANC, 5/15 med Spatial Audio
- Laddning: USB-C, Qi (trådlös)
- Färger: Midnight Black, Cloud White & Sky Blue
- Vikt: 5,5 gram/styck
- Mått laddfodral: 5,8 x 5,8 x 2,6 centimeter
Rekommenderat pris är 1 490 kronor och mer information om hörlurarna finns på hemsidan.
Sammanfattning
Soundcore by Anker Liberty 4 är ett par riktigt trevliga true wireless-hörlurar med många funktioner. Jag uppskattar mängden olika inställningsmöjligheter vilket innebär att du som användare kan skräddarsy mycket av ljudupplevelsen. Ljudet är klart och bra och basen levererar även vid tunga basgångar från Meshuggah. Batteritiden är bra och även brusreduceringen som gör att du kan avskärma dig en stund från omgivningen. Hörlurarna sitter bra i öronen och märks inte direkt av tack vare sin låga vikt men visst har lurarna hoppat ur ett par gånger när man tuggat i sig mat. Full pott blir det dock inte då jag inte är helt nöjd med touchkontrollerna på hörlurarna men annars kan jag varmt rekommendera dessa.