HomeWizard få koll på din elförbrukning- en kort genomgång av appen och funktioner

Jag tänkte skriva lite om HomeWizard appen som jag har använt ett par veckor nu tillsammans med deras P1 mätare som jag har kopplat in i min elmätare.

Jag fick min solcellsanläggning installerad i sommar och ville ha en överblick över min momentana förbrukning, hur mycket solel jag använder mm. Jag köpte aldrig en Smartmätare till min Växelriktare, så jag får bara produktionen. En smart mätare kostar runt 3500 och uppåt plus installation. Letade således efter ett billigare alternativ. Tibber Pulse vore ett alternativ, men då är man låst till Tibber. Eftersom jag får 15 öre påslag på min sålda el i två år hos min elleverantör för att jag skaffade solcellerna där vill jag inte byta. Dessutom är jag allergisk mot att köpa en produkt som bara funkar med en leverantör. I alla fall när det gäller elförbrukning.

Hittade då HomeWizard. HomeWizard är en app som låter dig övervaka och styra din elförbrukning hemifrån eller på distans. Med HomeWizard kan du se hur mycket el du använder i realtid, samt få tillgång till historiska data och grafer som visar din förbrukning över tid.

För att använda HomeWizard appen behöver du först koppla en HomeWizard P1-mätare till din elmätare. Detta är en liten enhet som läser av din elmätare och skickar informationen trådlöst till din smartphone eller surfplatta via WiFi.

Mätaren kostar 349 kronor och appens specialfunktioner kostar 11 kr per månad. Då låser man upp fler grafer. Bland annat kan man då ansluta flera växelriktare på marknaden till appen och se sin produktion i en och samma app. Minns inte om grafen ”förbrukad solenergi” ingår i standard eller Energy+
HomeWizard Wi-Fi P1-mätare - HomeWizard

På appens huvudskärm kan du se din aktuella elförbrukning i watt, samt hur mycket el du har förbrukat under dagen, veckan, månaden och året. Du kan också se hur mycket el du har producerat om du har solpaneler eller annan egen elproduktion.

Du kan också se hur mycket pengar du har sparat eller spenderat på el, baserat på ditt elpris och eventuella fasta avgifter.(Jag har inte lagt in tariffer då elpriset varierar, men man skulle kunna lägga in nätavgift för att se vad man sparar på att använda solel till exempel.

De har fler prylar man kan köpa, bland annat en smart vattenmätare där man kan se sin förbrukning av vatten. Det är en pryl som fästs på vattenmätaren som läser av mätaren. :blush: Sen finns det också smarta eluttag, (som man tydligen kan styra till att sättas på om man har plusproduktion på sin el)

Exempel på de olika graferna.

Den första är Hemnät. Här ser man graf på sin förbrukning och produktion samlat. I denna graf kan man också växla till momentan förbrukning. Kul funktion som jag använt en del när elen är billig eller dyr för att styra om jag ska köra mer egenförbrukning eller inte. Exempelvis planerar jag att stänga av poolvärme om elen är dyr och jag ska använda annat, så jag inte behöver köpa el under tiden jag exempelvis lagar mat. Lågt elpris, drar jag igång så mycket som möjligt när jag producerar el.

Momentan nedan. ; Denna är också användbar att lära sig vad olika saker drar. Drar jag på ugnen så ändras grafen ganska snabbt.

Nästa är solproduktion, den finns där, men jag ser även produktionen i SolarEdge appen.

Grafen förbrukad solenergi gillar jag också skarpt. Här får jag en överblick och statistik på hur mycket jag förbrukat själv av min solel. Ljusblått är solel jag förbrukat, lila är inköpt el, och grönt är såld el.

Alla grafer går att se som vecka, månad, år. Då blir det staplar istället. Finns två grafer till, en för förbrukning och en som mäter standbyförbrukning.
Med Energy+ kan man exportera data till CSV fil om man vill analysera ytterligare. Det har jag inte gjort själv och testat än.

3 gillningar

Tack så mycket för en bra beskrivning. Vet inte hur jag kunnat missa denna då jag sökte på Homewizard på bubblan?
Har du kopplat solcellerna via växelriktarens API till Homewizard eller allt i graferna kommer enbart från P1-mätaren som sitter på husets elmätare?

Växelriktare är kopplad via API, dogmen möter inmatning eller utmatning av överskott.
Kul med momentanförbrukning. Då kan man se vad som händer live när man slår på spis, ugn mm.