HomePod vs Sonos One Gen2

Haft en HonePod i 1-2 år. Känns nästan som lite overkill i lägenheten, spelar ofta på ~20% volym (också för att vi har en liten tvååring hemma).

(+) gillar att den är helt integrerad med allt annat från Apple. Siri, Apple Music, Handoff, etc etc.
(+) riktigt bra ljud, känns som sagt overkill för min användning

(-) att den inte pratar svenska. Jag har egentligen inget emot att prata engelska, men det stör mig enormt att den inte förstår svenska artister eller svenska låtnamn. Lycka till att få Siri att spela ”Gyllene Tider”.
(-) tycker det är för mycket bas. Hjälper inte att placera den längre från väggen. Är säkert perfekt för hiphop ock RnB som är poppis i USA, men långt ifrån optimalt när jag lyssnar på ”female vocals” och akustiskt.

Började googla lite på Sonos i veckan, om jag förstår rätt är det Sonos One Gen2 som är deras konkurrent till HomePod (deras SL har väl ingen röststyrning?)

Om jag förstår rätt kan man
• ansluta den till Apple Music nuförtiden
• dra ner basen
• prata svenska med sen

Har jag förstått det rätt? Borde jag byta?
Såg att HiFi Klubben erbjuder 2 mån provlyssning hemma.

Ska strax byta boende från 2a till 3a, så det kommer bli lite fler kvadrat att fylla. Så att byta till nån liten skithögtalare ser jag inte som ett alternativt. Även om jag bara använder HomePod på 20% volym :slight_smile:

Vad tycker ni som testat både och?

Ja korrekt.

Köp och testa, lämna tillbaka om du inte är nöjd. Ljud är lika subjektivt som musik.

1 gillning

Jag tror Sonos One kommer passa dig perfekt!

Skaffat du ett stereopar kommer du gråta av lycka.

Ja du kan justera bas, diskant och välja om du vill ha loudness i sonos app.

Jag har ingen egen erfarenhet av HomePod. Jag hade tidigare en HK där man inte kunde justera bas/diskant. Den var ,i mina öron, bra till basrik musik som spelades relativt högt. Att lyssna på poddar på lägre volym var helt värdelöst. Sonosen löser detta bra även om den inte kan leverera lika mycket bas de gånger man vill ha det. En ”tradeoff” jag kan leva med :ok_hand:

Vad står Homepoden på?

En liten byrå av trä. Rekommenderar du ett annat material?

Jag upplever skillnad när mina står på lätta träsaker/tyngre träsaker och marmor.
Vibrationerna som blir är rätt så rejäla.
Så testa att flytta runt den.
”Värst” var basen när en av mina stod på en Ikea Kallax

För mycket bas?:joy:

1 gillning

När jag lyssnar på Cajsa Stina Åkerström vill jag höra hennes röst, inte höra byrån som vibrerar av basen :grinning:

Jag förstår vad du menar…:+1:t3:
Beror ju helt på vad man är ute efter. Du och jag verkar ha helt motsatta behov.
Jag lyssnar på väldigt mycket basdriven musik.
Homepoden fyller mina behov perfekt, både djup bas och fylligt ljud.
Kör ett stereopar i köket och kör sällan under 30%. :sunglasses:
Lyssnar även en hel del på P1 och handoff används flitigt.

1 gillning

Handoff är så magiskt bra att jag blir glad varje gång.

1 gillning

Offtopic!

Cajsa Stina :ok_hand:
Vi gick i parallellklass på högstadiet. Hon gick för övrigt i samma klass som meteorologen Per-Erik Åberg.

1 gillning

Pererik om jag får be!:wink:

https://www.google.se/search?q=pererik+åberg&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv-se&client=safari

Okej då🤷🏻‍♂️

2 gillningar