HomeKit-kompatibel ljussensor

Fick du detta att funka till slut? (Har själv inte kommit till skott än men har fortfarande behovet.)

Jag har en sådan setup i köket, en rörelsesensor som tänder en ljusslinga om det är under 15 lux i rummet.

1 gillning

Nej, tyvärr har jag inte fått det att fungera. Har en liknande lösning i ett z-wavesystem som har funkat klockrent i åratal. Det kan ju vara så att Fibarosensorn inte funkar så bra för detta.

1 gillning

Upptäckte denna gamla tråd… i somras började det plötsligt att fungera problemfritt med Fibaro motion sensor. Har fungerat oklanderligt under hela säsongen. Jag har programmerat en massa kriterier som ska uppfyllas när ljusstyrkan överstiger 2100 lux. Med Apples app kunde jag inte utan vidare lägga in vilka ljusvärden som helst, men med Home+ var det enkelt.

Jag har dock upptäckt att allt går att fixa med kopplingen till iOS-genvägar. Där kan man lägga in en massa if-satser. Har inte fått allt att funka som tänkt, men det kommer säkert. Får fortsätta experimentera nästa sommar. Det är balkongmarkisen jag automatiserar.

Vad jag nu kämpar lite med är att få till en if-sats som läser av någon väderapps vinddata, och helst då vindbyar. För nominell vind har jag nu ställt det så att markisen endast går ut när övriga kriterier är uppfyllda om vindstyrkan är under 10 m/s.

Vet att tråden är gammal, men ville uppdatera eftersom jag tidigare har postat att det inte funkade.

4 gillningar