Homekit + IKEA Trådfri

Hej,

Alla Trådfri tillbehör funkar inte längre i Homekit?
AppleTV/HomePods, Arlo, Netatmo och alla Hue tillbehör fungerar precis som innan.
Men IKEA Trådfri tillbehören står det bara “uppdaterar” på? (se bilder)
Efter ett tag ibland kommer det upp att Trådfri tillbehören “inte svarar”.

Jag har startat om allt (router, internet, mesh, enheter mm.).

Det funkade en stund när jag startade om min iPhone 12pro.
Igår funkade det på min iMac på jobbet men inte idag…
Samma på min iPad. Funkade men inte nu längre…

Allt funkar korrekt i IKEA Home appen på iPhone & iPad men vill ju ha in det i Homekit.

Någon mer som råkat ut för detta?
Behöver jag installera om alla tillbehör från IKEA?

Tack för ett härligt forum!
Hoppas någon har en lösning på detta som på så många andra klurigheter som kommer upp här.

Hej!

Har du även startat om IKEA-hubben?

Tjena Marcus,

Givetvis. Startade om allt.
Kommer prova igen ikväll när jag kommer hem. :slight_smile:

Har du gett hubben en fast IP-adress?

BTW: Du vet om att du kan gruppera tillbehör så du slipper ha så många rutor. Dvs att en taklapma med 5 spottar kan bli en knapp istället för 5 st.

1 gillning

Hej @Cribe

Japp, jag har dem uppdelade i rum och så.
Detta var bara för att visa läget.

Nej, jag har inte gett hubben en fast IP-adress.
Rekommenderar du det?

Tack för svar :slight_smile:

Hur då?

Du trycker på tillbehöret (i detta fall lampan), går på kugghjulet för inställningar och väljer “gruppera med andra tillbehör”.
Så har jag gjort med mina spottar i badrummet.

1 gillning

Japp, jag rekommenderar det. Hade mycket problem med hubben när den kom. Bytte till en fast IP och nu fungerar den felfritt :smiley:

Hade detta problem själv härom morgonen efter internet gick ner och jag startade om utrustningen (trodde felet låg hos mig först). Gav upp i felsökningen efter en timme och tänkte jag får googla på kvällen. Men på kvällen hade allt kommit tillbaka. Det tog alltså vansinnigt med tid men drog igång automatiskt till slut.

Hur går det för dig?

Hej @LarsEinarsson

Det svajar lite för mig. Igår kväll fungerade det en stund. Men när jag gick och la mig fungerade det inte.
Imorse funkade det och det funkar även på iMacen här på jobbet idag. Så jag håller tummarna.

Ska kolla in på att ge gatewayen en fast IP-adress.
@Cribe - hur ger man hubben fast IP? Har du något tips eller ska jag bara googla fram det?

Tack för era svar! :slight_smile:

2 gillningar

Beror på vilken router du har. Oftast kan du sätta fast Ip direkt i routern till din hubb! :pray:

1 gillning

Hej,

Just nu fungerar det felfritt.
Har ännu inte satt fast IP.

Tack för era svar. :slight_smile: