Homekit + IKEA Trådfri

Hej,

Alla Trådfri tillbehör funkar inte längre i Homekit?
AppleTV/HomePods, Arlo, Netatmo och alla Hue tillbehör fungerar precis som innan.
Men IKEA Trådfri tillbehören står det bara "uppdaterar" på? (se bilder)
Efter ett tag ibland kommer det upp att Trådfri tillbehören "inte svarar".

Jag har startat om allt (router, internet, mesh, enheter mm.).

Det funkade en stund när jag startade om min iPhone 12pro.
Igår funkade det på min iMac på jobbet men inte idag...
Samma på min iPad. Funkade men inte nu längre...

Allt funkar korrekt i IKEA Home appen på iPhone & iPad men vill ju ha in det i Homekit.

Någon mer som råkat ut för detta?
Behöver jag installera om alla tillbehör från IKEA?

Tack för ett härligt forum!
Hoppas någon har en lösning på detta som på så många andra klurigheter som kommer upp här.


Hej!

Har du även startat om IKEA-hubben?

Tjena Marcus,

Givetvis. Startade om allt.
Kommer prova igen ikväll när jag kommer hem. :slight_smile:

Har du gett hubben en fast IP-adress?

BTW: Du vet om att du kan gruppera tillbehör så du slipper ha så många rutor. Dvs att en taklapma med 5 spottar kan bli en knapp istället för 5 st.

1 gillning

Hej @Cribe

Japp, jag har dem uppdelade i rum och så.
Detta var bara för att visa läget.

Nej, jag har inte gett hubben en fast IP-adress.
Rekommenderar du det?

Tack för svar :slight_smile:

Hur då?

Du trycker på tillbehöret (i detta fall lampan), går på kugghjulet för inställningar och väljer “gruppera med andra tillbehör”.
Så har jag gjort med mina spottar i badrummet.


1 gillning

Japp, jag rekommenderar det. Hade mycket problem med hubben när den kom. Bytte till en fast IP och nu fungerar den felfritt :smiley:

Hade detta problem själv härom morgonen efter internet gick ner och jag startade om utrustningen (trodde felet låg hos mig först). Gav upp i felsökningen efter en timme och tänkte jag får googla på kvällen. Men på kvällen hade allt kommit tillbaka. Det tog alltså vansinnigt med tid men drog igång automatiskt till slut.

Hur går det för dig?

Hej @LarsEinarsson

Det svajar lite för mig. Igår kväll fungerade det en stund. Men när jag gick och la mig fungerade det inte.
Imorse funkade det och det funkar även på iMacen här på jobbet idag. Så jag håller tummarna.

Ska kolla in på att ge gatewayen en fast IP-adress.
@Cribe - hur ger man hubben fast IP? Har du något tips eller ska jag bara googla fram det?

Tack för era svar! :slight_smile:

2 gillningar

Beror på vilken router du har. Oftast kan du sätta fast Ip direkt i routern till din hubb! :pray:

1 gillning

Hej,

Just nu fungerar det felfritt.
Har ännu inte satt fast IP.

Tack för era svar. :slight_smile:

Nu har jag fått exakt detta problem konstant och återkommande.

Alltså, Homekit och produkter från icke-Trådfri fungerar i Hem. Men Hem-appen och Trådfri-produkter funkar på vissa enheter men funkar inte på andra (funkar exempelvis på min dator och iPad men inte på min och ene sonens iPhone). Trådfri-appen på min telefon funkar men alltså inte Hem-appens Trådfri-produkter (”inget svar”) på samma telefon.

Har startat om det mesta flera gånger under flera dagars tid utan förbättring. Några tips? Kan man verkligen påverka Homekit enskilt på enbart en enhet…?

Strax efter jag postade har jag listat ut vad det hela beror på men kan inte riktigt åtgärda det hela, men då kommer kanske någon till hjälp:

Mina enheter ligger på olika nätverk. Några ligger på mitt mesh-nät och några på vanliga WiFi. Detta funkar utan problem för det mesta utom just Trådfri och appen Hem. Jag tror att Trådfri-gatewayen måste vara på samma nät som alla enheter för att få det att funka, det är min spekulation.

Jag har inte längre fast IP på gateway. Jag har samma SSID på mesh likväl som WiFi, något som kopplar upp enheter mot bäst täckning. Jag antar att lösningen ligger i hur jag ska ändra detta, men hur?

Nu har jag t.o.m. lyckats lösa problemet när jag fattade lite var det hörde hemma. Mesh-setupen var inte satt i läge ”åtkomstpunkt”, dvs en förlängning av det befintliga utan i läge ”router” som ett eget nätverk med samma SSID som det vanliga. Verkar som allt funkat bra ändå utom just Trådfri i Homekit. Men nu när jag slog om mesh till åtkomstpunkt så funkar allt igen!

2 gillningar

För mig har allt fungerat felfritt ett bra tag nu.
Vi får se vad som händer framöver :slight_smile:

God Jul!

1 gillning

Trådfri Motion Sensor är inte lika bra som Hue sensorn. Det är enorm lagg. Jag går förbi då tänder lampan. Sen slocknar lampan hur mycket jag viftar framför sensorn. Min Hue sensor reagerar direkt. Aqara sensorn fungerar också väldigt bra.

Sedan senaste uppdateringen av trådfri gateway har jag tappat kopplingen 2 gånger till mitt trådfri uttag (fungerat felfritt i 2-3 år).
Sjukt irriterande då trådfris parningsprocess suger hästlem

Har en Trådfri rörelsesensor i badrummet. Har ställt in i homekit att den ska släcka efter fem minuter, men det händer titt som tätt att den släcker och inte snappar upp rörelse, trots att jag står där och borstar tänderna för fullt.

Har ni andra samma problem? Funderar att testa Aqaras rörelsesensor när den väl kommer med Thread.

Det som fungerar med Trådfri sensor är att i Homekit göra två automatiseringar.

  1. En automatisering ”När rörelse upptäcks” och ställa in den på "Stäng av: Aldrig".
  2. En automatisering ”När ingen rörelse upptäcks” som stänger av alla de valda tillbehören.

(tips, man kan även göra flera automatiseringar som tänder de valda tillbehör vid rörelse, med olika ljus beroende på tid på dygnet. Plus en och samma automatisering som släcker)

Förklaring: Rörelsesensorer har en timeout-period efter att de upptäcker rörelse då de inte skickar några signaler. På Ikeas är den besvärande lång. Om du låter Homekit stänga av tillbehören efter 5 minuter kan det ske i en period när Trådfri inte känner av rörelse i upp till cirka 90 sekunder.

Med ovanstående inställning släcks ljuset alltid efter 3 minuter efter att rörelse senast registrerats av sensorn. Mina egna experiment tyder på att sensorn efter cirka 90 sekunder åter kan skicka en signal att rörelse upptäckts, och ljuset hålls tänt ytterligare tre minuter. Efter tre minuter utan rörelse skickas en signal att ingen rörelse upptäckts och Homekit släcker ljuset.

1 gillning