Home Assistant

Vad kan det här komma att resultera i ? :slight_smile:

1 gillning

Tightare integration med HA, men Aqara har alltid fungerat riktigt bra med HA. Framförallt med Z2M. Kul att HA växer så det knakar. Är väl näst största repon på Git numera?

1 gillning

Huset jag håller på med här börjar bli klar med installation av saker.
Senaste är att vi koppla upp ytterdörren och garaget med Yale.

Tidigare hade han sector alarm. Nu kör vi yale bluetooth som är kopplade till BL proxy så man kan slänga Yales skit brygga som är helt värdelös.

Nu får dom en notis till sina mobiler om någon går fram till dörren de kan sen välja att låsa upp dörren direkt via mobilen från notisen.

WLED ska monteras in i vinkällaren på fredag. Sen börjar timmar med konfigurering av alla produkter och finslip utifrån vad dom vill ha hemma.

7 gillningar

Instämmer helt ang Yale o deras skit-connect.
Hur har du löst det ? Gärna så man förstår .. haha :wink:
Har en connect i hallen och en i garaget.
HA på en Rasp 4
Behöver man nån BT tillbehör ? Lätt värt isf

Du köper ESP32 från t.ex. amazon. Dom här har jag & @richardtenggren .

Köp 2 stycken, en istället för varje connect.

När du fått hem dom så går du in här för att installera Bluetooth Proxy. Tänk på att det måste göras via webbläsaren Chrome bara.
Plugga in esp32 till datorn, klicka på install Bluetooth Proxy för Generic ESP32.

När den väl har installerats så kopplar du in ESP32 i strömuttag förslagsvis där dina connect sitter idag. Dom här från IKEA är billiga och fungerar bra om du inte har redan idag.

För HomeAssistant så dyker Bluetooth proxy upp automatiskt, så konfigurera in den. Då ska Yale Bluetooth dyka upp automatiskt efter en stund, men lägg inte till den än.

Välj att lägga till August integrationen och via den väljer du Yale Home. Skriv in dina uppgifter. Du behöver ha Auto-Unlock aktiverat för att den ska plocka upp hexnycklen. När den är konfigurerad ska du kunna lägga till Yale bluetooth som dök upp tidigare. :slight_smile:

2 gillningar

Frustrerande... Helt plötsligt får jag inte bildnotiser längre från mina Unifi-kameror. Kan ha hänt i samband med att jag isntallerade 2024.8 men är inte säker. Har inte ändrat någonting annat.

Någon med med Unifi Protect där det fungerar eller inte fungerar?

image

Men Magiskt!!! Tack

Edit: Hur har ni paketerat det ? Eller hänger det fritt ? :nerd_face::sweat_smile: @Curiosity

1 gillning

@richardtenggren Har en printer på jobbet, så han skulle se om han kunde printa några case till mig också.
Annars, kan du bara köpa en kopplingsdosa från t.ex. biltema och lite hotglue. :slight_smile:

Misstänker något fel med /api/unfiprotect länken. Har inte unifi själv och jag har inställt att spara ned en bild via frigate vid rörelse och sen skickas den bilden. :slight_smile:

Aha, ok :+1:t2:

Just det, den där jävla printern… :sweat_smile:
Försökte igår, först koppla den inte upp mot wifi:t, sen när jag skrev ut så blev det strul… :confused:

Jag är pappaledig till på tisdag nu, men ska skriva till en kollega att han får kika på printern imorgon om han är på plats. Jag hade tyvärr inte tid att krångla när jag var på plats igår, så är också case-lös :sweat_smile:

En annan kollega i 55-årsåldern sa igår när jag skrev ut ”är det inte dags att vi köper en ny som fungerar!” :sweat_smile:

Är det bara jag som har problem med Yale- integrationen? Såg något att Yale blockat något i api:t?
Jag läste det du skrev ovan @Curiosity om Yale Bluetooth, ska kika på det men gissar att jag skrotar yaleappen då med?

Yes
Det jobbas på en ny Yale integration i detta nu
Iaf va jag hittat info om :nerd_face:

1 gillning

Installerar en till nu åt kund!

2 gillningar

Intressant. Får man samma funktionalitet i HA som i Yale-appen. Är ju praktiskt att kunna administrera lås, koder och användare från telefonen. :blush:

Antar att det är den som kommit nu?

2 gillningar

Men snyggt!! :+1:t2:

Du kan inte administrera låset i HomeAssistant. Du får bara upp entities för att låsa/låsa upp. Samt se status på låset. Jag har lagt in automation att t.ex. låsa upp låset när de kommer hem. De har auto lock på när dom är hemma. När de lämnar hemmet checkar den av att det är låst och larmar.

Det var som fan! Får titta på det när jag uppdaterar!

Ah, då lär man ju ändå ha behov av Yale-bryggan. :blush:

Nej, det räcker ju att du kopplar upp dig mot bluetooth de få gångerna du ska lägga till koder tänker jag?