Home Assistant

Det där var ju lite snajdigt ochmåste prova, tack för att du delar med dig och lägger in kod :slight_smile: Ska testa! Vore ju läckert om man kunde få AI att tolka regplåtarna på bilar som kör in på ens uppfart, AI iöppnar ju upp en massa spännande här.

1 gillning

Det kostar inget som det är just nu.

OpenAI kostar däremot om man vill ha Voice Assistant med GPT. Jag har precis börjat använda Siri och kämpar vidare med det ett tag till innan jag hoppar på Voice Assistant med AI och helt lokalt med HA förhoppningsvis.

Det är ju du som är HA expert med allt snyggt du gjort! Tack för dom fina order. Ska försöka fortsätta lite då och då när jag får "feeling". :slight_smile:

Jag har sett någon som frågade om exakt samma sak. Tror faktiskt Frigate kan fixa regplåtor med någon add-on? En Coral TPU vore nog inte fel oavsett. Har du, eller läst om dom?

1 gillning

Tack :heart:
Också förstått att Frigate fixar det men det är något med AI och ditt exempel ovan som lockar mig då det känns väldigt lättillgängligt. Ska testa ditt exempel och se vad som går att fåtill, fortsätt gärna posta om du hittar på något kul :slight_smile:

1 gillning

Vad skulle ni säga är bästa enhet att köra HA på? Samt vilka Zigbee / zwave controllers rekommenderar ni?

Känns som vi svarat på detta... Servern du planerar bygga är en bra början.

Du kan köra det på en server med proxmox, sen en SLZB-06 LAN som zigbee adapter som går över PoE och LAN.

Eller en Intel NUC eller annan SFF baremetal med .t.ex Sonoff Zigbee Dongle-E och usb-a extension cable.

Eller SFF med Docker, HA container utan supervisior och sen installera alla add-ons själv.

Vi har inga zwave hemma, kör allt på Zigbee.

Ska du ha kamera övervakning med t.ex. frigate, så rekommenderas Coral TPU också, men du kanske köra allt via övervakning via UDMP? Enkelt integration isf.

Ah okej :+1:

Har kameror via Unifi.

Och det lirar magiskt bra! Har 5 kameror och mina G4 använder jag också som rörelsesensorer och får notiser. Styr det också med en massa parametrar så att notiser endast skicka om vi inte är hemma, kvällstid eller om det är larmat.

2 gillningar

Blir sugen när man läser sånt här.

Jag har liknande inställningar fast till mina Hikvision kameror, och det fungerar förvånandsvärt bra, men hel uppsättning unifi är ju lite som vuxenfilm! Trevlig dröm :laughing:

1 gillning

Frugan går alltid upp mycket tidigare än mig.

Ny automation är därför att läsa upp dagens väder och slå på lite radio i köket. Lampor osv tänds redan sen tidigare via rörelse sensor.

Rörlse sensorn får ett uppdrag till. Efter kl 05:30 och den upptäcker rörelse så läses dagens väder upp och musiken börjar och spelar i 30 minuter.

För att inte automationen ska triggas varje gång efter klockan 05:30 så har jag en input boolean som nollställs varje natt till att bli aktiv igen.

Den här automationen kan man använda till annat också, t.ex. sätta rätt belysning, slå på datorn, sätta sig själv i stör ej för ett kontor t.ex.

Skapa en helper som input_boolean (toggle). Döp den till t.ex. morgonrutin

Skapa en ny automation (ändra till rätt weather.xxxx, jag har pirateweather här):

alias: Notify - Morning announcment
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - binary_sensor.stairs_motion_sensor_occupancy
    to: "on"
condition:
  - condition: state
    entity_id: input_boolean.morgonrutin
    state: "on"
action:
  - service: tts.google_say
    data:
      entity_id: media_player.bedroom_speaker
        {% set state = states('weather.home') %} {% set temperature =
        state_attr('weather.pirateweather_home', 'temperature') %} {% set
        humidity = state_attr('weather.pirateweather_home', 'humidity') %} {%
        set windspeed = state_attr('weather.pirateweather_home', 'wind_speed')
        %} {% set rain = state_attr('weather.pirateweather_home', 'forecast') %}
        {% if state == 'partlycloudy' %}
          {% set state = 'Partly Cloudy' %}
        {% endif %} Good Morning! It looks like today the weather will be
        {{state}}, with a temperature of {{temperature}} degrees, humidity of
        {{humidity}}%, wind speed of {{windspeed}} meters per second and a
        {{rain}}% chance of rain. Enjoy your day!
  - service: media_player.play_media
    target:
      entity_id: media_player.nesthuba45d
    data:
      media_content_id: media-source://radio_browser/6dff97f2-8e7c-4948-8edc-528708d6c6f5
      media_content_type: audio/aac
    metadata:
      title: Eazy FM 105.5
      thumbnail: https://eazyfm.teroradio.com/favicon.ico
      media_class: music
      children_media_class: null
      navigateIds:
        - {}
        - media_content_type: app
          media_content_id: media-source://radio_browser
        - media_content_type: music
          media_content_id: media-source://radio_browser/country/TH
  - service: input_boolean.turn_off
    target:
      entity_id: input_boolean.kitchen_morning_mode
    data: {}
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 30
      seconds: 0
      milliseconds: 0
  - service: media_player.media_stop
    metadata: {}
    target:
      device_id: 407b04b14de09f76f52f938ac57f477e
mode: single

Skapa en ny automation:

alias: House - Reset morning mode
description: ""
trigger:
  - platform: time
    at: "05:00:00"
condition: []
action:
  - service: input_boolean.turn_on
    target:
      entity_id: input_boolean.morgonrutin
mode: single

Ändra tiden så det passar er.
Går givetvis att köra med t.ex dörr/fönster sensor som trigger istället om man vill det.

4 gillningar

Inte direkt Home Assistant med Esphome.
Köpte en liten 1.28" touchscreen display.

Ska bli kul att prova programmera lite!

5 gillningar

Har kört HA barebone i cirka 2 år.
Vår router håller på att ge upp. 1 port av 4 fungerar (@Sevis Tack! ) :wink:

Hade tänkt slänga in Opnsense på en av servarna hemma. Slutade med att jag installerade proxmox på min "ha server".

Proxmox huserar nu:
Opnsense
Home Assistant
PiHole

Backups via snapshot verkar fungera klockrent.

Mest imponerad är jag ändå att jag kunde återställa HA via backup även fast det är med Proxmox och det tog cirka 5-6 timmar innan allt var live igen. Så om ni funderar på samma ha lite is i magen och låt backup rulla i bakgrunden!

1 gillning

Körde du inte med Unifi?

Jo, men ändrade mig och ville ha mer opensource. Opnsense har allt man vill ha och lite till. Skönt att kunna köra allt på en och samma maskin. :slight_smile:

1 gillning

Tänkte jag skulle testa detta men kör fast direkt. Verkar finnas på svenska men inte tillgängligt i Sverige? Kanske därför jag inte hittar var API-nyckeln kan hämtas?

Försökte skicka DM till dig men går inte...
Du kan få en APi nyckel av mig. :slight_smile:

EDIT: Skickade på chatten :joy:

1 gillning

Men tack,

Hamnar dock här, något du råkade ut för?

Hmm nej inga sånna problem för mig. Vad visar loggen?

Loggen är tom vilket är lite konstigt. Får Googla lite :grinning:

Var borde log entries finnas?

Bara en nyfiken fråga, vilken router är det (hårdvara alltså)?