Home Assistant

Härligt!

Har provat proxmox tidigare, men ser inte riktigt anledning till att köra det när jag ändå kan rulla allt på docker bara. Är iof rätt skönt att bara kunna slänga upp VMs direkt i proxmox för det man vill ha. :slight_smile:

Förresten, overseerr är givet att köra när du ändå har andra *arrs :slight_smile:

Jag kör ju docker enligt homeautomationguy, verkar funka fint än så länge det lilla jag hunnit leka med det :nerd_face:

1 gillning

Kör HA i en VM på min Synology NAS. Docker fungerar ju också, men då får man endast Core och inte Supervisor för att hantera Add-on:s.

Är rätt ny på HA, men uppskattar att det är så flexibelt och användarvänligt. :nerd_face:

1 gillning

Supervisor behöver jag inte. Köra add ons i containers bara istället :slight_smile:

Ja, jag har sett en del med honom. :slight_smile:

Som nybörjare har jag kikat på en del videos från Smart Home Junkie. Tror han är från Nederländerna, men talar bra engelska.
https://www.youtube.com/@SmartHomeJunkie

Han gör många bra videos. https://www.youtube.com/@DrZzs är bra också :slight_smile:

1 gillning

Får denna ibland, hoppar oftast igång efter 5-20 sekunder. Är det Duckdns tror ni? Upplever ni samma sak?

Sen jag köpte egen domän har jag inte haft några problem. Var iof inte speciellt ofta jag hade problem med duckdns heller, men vet att det strulade någongång.

Någon som har tips på elmätare för HAN-port som funkar med HA?
Gärna en som har en egen vettig app också.

Tyvärr inte, akta dig för Pulse bara. Fungerar dåligt.

1 gillning

Smyger in igen. Det här inlägget blev mycket längre än jag tänkt mig.

TL:DR. Jag raderade ZHA för att flytta över Z2M för att få ett bättre zigbee nätverk. Det ser ut som jag lyckas och vill dela med mig lite.

Är för glad, uppspelt och aningen stolt över att jag tog steget tillbaka till Zigbee2MQTT igen hemma.

När jag började med HomeAssistant så kunde jag lite linux och minns att jag harvade runt med docker på en RPi4. Fungerade men jag visste inte speciellt mycket av vad jag gjorde och vi bodde i en liten lägenhet.

Senaste 2 åren sen vi flyttade till hus så har HA rullat på bra med ZHA för Zigbee. Inget direkt att klaga på förutom att jag hade problem med vissa lampor ibland. (Läs för ofta för att man inte ska märka det enligt frugan)

Har runt 50ish zigbee devices som jag tänkt byta zigbee kanal på genom ZHA men då "måste" man oftast para om allting så har inte orkat brytt mig om det speciellt mycket. "Det får fungerar så länge, ungefär."

Senaste tiden har jag läst på en del om zigbee och insett att delar av problemet hemma har givetvis varit mitt eget fel. T.ex. routrar som inte suttit helt optimalt, Zigbee kanal som blandas med vårt eget 2.4Ghz och grannars nätverk.
Saknade väl egentligen ingenting speciellt med ZHA men sneglat mer och mer mot Z2M ju mer jag läst och förstått visa små fördelar, som skulle passa mig med lite olika prylar från många olika tillvekare.

Tänkte börja lite smått hemma igår kväll med att installera om HA och köra in Z2M, men insåg rätt snabbt att då skulle husefriden förstöras väldigt fort om ingenting fungerar hemma.

Slänga upp en ny container på servern hemma och installerade Z2M med en extra zigbee dongel som var liggandes. Det fungerade bra direkt. Så förde över lite mer saker innan jag gick och la mig runt 02 tiden.

Vaknade 04 efter en mardröm om ZHA och kunde inte riktigt släppa det, så kokade en kanna kaffe och tänkte skitsamma. Jag gör en backup på min main HA och sen raderar jag ZHA och hoppas på det bästa innan frugan vaknar och ska sitta och jobba i kontoret med möjlighet till att jag måste bryta strömmen för några vägguttag. Att jag ska till jobbet själv kl 12 gjorde att tidsplanen var aningen optimistik för ett halvt egenlärd IT geni som mig själv. :smiley:

Z2M installeras med alla inställningar samt ändring av Exp PAN och Zig Channel. Lampor i gästrummet som ligger på våning 3 där även servern står blev nästa projekt. Ikea trådfri E14, slå på / av varje lampa typ 6 gånger så fungerade det fin.
Vidare er till "vår" våning så finns det en IKEA trådfri smart plug som hittade in direkt.
Vårt sovrum har 4 lampor som är zigbee t.ex. vid sängborden. även de från IKEA fungerade i stortsett smärtfritt. Badrummet har 3 lampor som är E14 från Tuya över badkaret som tänds via dörren, även där fungera det direkt. Fast då med av/på x 3 gånger.
Ner till köket/vardagsrummet och inser att jag har 6 saker som sitter inbyggda i väggarna så det är bara att börja skruva och para om allt som agerar routers till coordinatorn. Även det fungerar.

Tänker att jag tar garaget uppfarten som har 3 zigbee lampor från "NestMotion", Tuya i grunden, men samma ID på produkterna som t.ex. LIDL i Sverige.
De vägrar reset. Provar AV/PÅ i flera olika varianter, sen PA/AV i ungefär lite många varianter. Blir förbannad och skriver till deras support. De hade ännu mindre koll efter 2 timmar av frustration ala @Marcus_Attefors med IKEA prylar så provar jag PÅ/AV med 3 sekunders mellanrum av varje tryck och får dom att reseta efter 18 tryck. Den som kom på det måste vara ett geni (tänker på dig @richardtenggren kul när barnen börjar klicka överallt) eller bara extremt trött på kodning.

Frugan får kaffe. Jag pustar ut lite för nu behöver jag bara para om alla end devices och sen programmera om allting i HA med rätt entites då jag ändå passa på samtidigt att verkligen döpa allting vettigt hemma. Istället för xxxx.light_new_testar så blev det xxxxx.rum_vad_vart typ light.bedroom_bed_curiositybed. (Rätt skönt kan jag säga nu när man scrollar runt i HA).

End devices paras utan större problem förutom några Aqara prylar som vill paras med coordinator på tredje våningen, men de fungerar.

Att sen komma in till kontoret så se att nästan alla enheter finns i HA via MQTT och dessutom fungera gör ju en lite glad och lättad.

Oj det här blev längre än jag tänkte mig och kanske aningen otydligt i vissa (många) fall. Men behöver någon hjälp med ZHA till Z2M eller tvärtom så har jag nog några bra inputs iaf förhoppningsvis. Inklusive hur man flasha om Sonoff zigbee dongles, hann med att göra en från coordinator till router också på vägen!

Nu ser jag fram emot 2 år med Z2M och ett fullt (nästan) fungerande zigbee nätverk. :laughing:

Hoppas det gav någon lite glädje eller tankar iaf! :smiling_face_with_three_hearts:

8 gillningar

Behöver ge mig på samma resa nån dag, kul att det gick vägen!

1 gillning

Fan, är det sådan skillnad. Jag skulle behöva göra något liknande :smirk:

Hur blev du klok på det här mer kanalerna på zigbee vs wifi?

1 gillning

Du som kan Linux som rinnande vatten har inga problem tekningsett! Förutom åldern och resa sig efter alla saker som måste paras om? :kissing_heart:

Var iof mest mitt problem också, helvete vad jag drog mig för att börja para om saker och ha sig :roll_eyes::joy:

1 gillning

Haha, nä precis, man måste bara sätta igång. :slight_smile:

1 gillning

Skillnad och skillnad. Ärligen så vet jag inte helt... Än. Det ser bättre ut i Z2M, men vårt ZHA fungerade okej, och i tror att det fungerat bättre senaste tiden efter jag flyttade lite (zigbee) routrar innan hela flytten idag. Z2M är inte speciellt svårt att sätta upp om man gör det första gången.

Tror ingen är bättre än den andra direkt förutom om man kör flera olika obskyra lereantörer, då är Z2M bättre för de stödjer mer.

Några små andra saker är rätt sjysst som t.ex kör din HA längst bort i huset. Sätt en RPi vart du vill som passar bättre i huset med zigbee dongle och Z2M och skicka all trafik över nätet till din HA maskin.
Du kan göra det här med ZHA också men då med adapter som fungerar över ethernet och det ville jag inte köpa när jag ändå har alldeles för många RPI hemma som bara samlar damm (@ChatterDuck). :nerd_face::face_with_raised_eyebrow:

Just Wi-Fi vs Zigbee så körde jag en scanner på min Samsung a51 (@Zop :heart_eyes: min iPhone fixade inte det) tror det var Unifis analyser egna app, men kan dubbelkolla sen, som mäter av frekvenserna som används i närheten. Den frekvensen som var mest lämpad för just oss var 20. Finns en bra sida för detta med information som var för avancerat för mig men ändå gav en fingervisning. Ska leta upp den åt dig.

2 gillningar

Har du märkt att det är stabilare på något sätt?

Scanna använda kanaler är inga problem, gör jag direkt i UniFi. Men tyvärr allt är använt hos mig tyvärr. Använder själv alla tre 2,4ghz och bor i lägenhetshus central så sjukt mycket WiFi runt omkring. Läste något snabbt om att det inte heller va rent översättningsbart med kanaler mellan WiFi och Zigbee, något du hittade något om i din planering?

Någon som använder Home Assistant tillsammans med Nibes pumpar? Har en integration som fungerar bra idag mot Nibe Uplink men som jag har förstått det ska den stängas ned till förmån för Nibe myUplink vilket vara nyare och bättre med snabbare uppdateringar. Verkar som denna integrationen löser kopplingen men vore skönt att höra om någon gjort bytet?

Edit: Fungerade bra :slight_smile:

Behöver lite hjälp innan jag får ett psykbryt här :grin:

Har en Trådfri-lampa som fungerat perfekt men nu inte går att nå. Misstänkte att det har med att ett Zigbee-vägguttag flyttats så meshningen kanske inte lirar.

Flyttat lampan till samma rum som Home Assistant, håller in knappen på en fjärrkontroll så att lampan dimras svagt några gånger men inget mer händer. Startat om och stängt ned Home Assistant vilket ska få Zigbee att uppdateras men hur jag än försöker får jag inte igång lampan.

Några tips eller bara köpa en ny?