Har du provat ambilight? Följer ju färgerna på tvn så ger ett skönt intryck tycker jag personligen iaf.
Aqara är väl zigbee så jag hade gått den vägen. Även fast BT proxy fungerar…
Nix aldrig provat.
Ja, mycket talar för det
Har svårt att tänka mig en tv utan ambilight efter att jag prövat🙂
Grabben har Ambilight på sin och jag har spenderat en hel del tid framför den men jag har aldrig riktigt förstått tjusningen.
Snubblade över denna. GitHub - diyhue/diyHue: Main diyHue software repo
Någon som testat?
Finns det ingen smidig ljussenor med Zigbee längre? Har en från Xiaomi men den är slut överallt.
Du får köpa en Hue rörelsesensor som har den inbyggd
Bra tänkt, har en rörelsesensor från Aqara som faktiskt har ljussensor. Dock verkar den bara uppdatera lux:en när den upptäcker rörelse så ska experimentera lite kring det. Tack!
Finns hack för Aqara motion sensor. Making Xiaomi Motion Sensor a Super Motion Sensor - Connected Things - SmartThings Community
Så klart det gör
Tack! Men om den uppdaterar var 5 minut så är det fullt tillräckligt.
Edit:
Dock verkar inte min uppdatera annat än om det är rörelse, gått 20 minuter nu utan ändring.
Aldrig använt LUX i min, men kollade nu och den verkar bara uppdatera vid rörelse vad jag kan se....
Aqara uppdaterar bara ljussensor vid rörelse på deras PIR. Hue PIR uppsatser regelbundet så jag kör dom hemma. Funkar riktigt bra för styra lampor baserad på ljusstyrkan i rummet
Okej, ska ha dem till att tända Hue Play bar bakom skärmen i hemmakontoret så helt okej omd e tänds först när jag går in i rummet.
Vår HA har rullat på en NUC i snart 2 år med HA OS.
Blev lite sugen på att dyka in i Docker träsket igen. För 2 år sen gav jag upp då det bara strulade. Givetvis var det mitt fel då kunskapen inte riktigt fanns.
Har en annan server hemma också som rullar med docker så tänkte ta tag i det och uppdatera NUC till docker också dels för att få bättre koll på alla entities och för att kunna ha några test containers uppe samtidigt.
Har några 100 entities som inte är döpa korrekt och provat en hel del också saker senaste åren, så kanske skönt att börja om allting och rätta till små fel som uppkommit på vägen.
Tog en RPi3b imorse och slängde in docker, portainer, HA, ESPhome, Mosquitto mm och det fungerar.
Tänker att det blir lättare med underhåll också att köra allting i docker. Bara att starta/ändra/raderas containers allt efter vad man känner.
Backup borde vara smidigare också.
Hur gör ni andra?
Kör det mesta i Docker på en Synology NAS, funkar smidigt och enkelt tycker jag.
HA kör jag i en VM på samma NAS.
Jag kör en NUC med HA OS, rullar på fint. Skulle vara skönt att börja om och städa lite men vill inte tappa long term statistic så låter det vara. Kanske går att städa på något sätt men har bara hittat Watchman som inte riktigt går på djupet.
Tänkte inte ens på statistiken, har det till Mariadb idag, ska se om det går att behålla det på något sätt. Men lär ju bli en hel del strul när man döper om allting
Jag kör HA OS på en VM i Proxmox, som rullar på en NUC. Jag är supernöjd med denna lösningen På samma NUC har jag också en VM med Ubuntu där jag kör SABNzbd, Sonarr, Radarr, Bazarr och Pi-Hole.