Home Assistant släpper hårdvara

För oss som inte pallar pilla med Raspberry Pi-installationer och Docker-containers

4 gillningar

Intressant drag och kul att de testar, men inte tillräckligt för att jag ska byta ut min HA lösning just nu.

Blir det ett köp?

Jag vill gärna ha HA men jag är ju retard för o få igång de. Eller fick in de i min pi men sen e jag låst

Inget köp för mig i dagsläget. Vill testa Home Assistant lite mer innan jag går “all in” :wink:

Var har du fastnat?
Jag försöker gärna hjälpa dig om du vill skriva en felbeskrivning.

1 gillning

Men vet inte hur jag ska få igång allt, vilka appar jag ska installera osv från början.

Kör nu via HomeKit, men många pratar gott om HA så verkar intressant.

Jag provar att installera om pi igen från 0.

Vill få ett fint UI :slight_smile: men ingen erfarenhet

Sen vill jag gärna få in plejd också.

Vill kunna styra allt jag har via HA. Plejd, TRÅDFRI, yale? Sonos? Ring?

Är det möjligt ??

Blir nog ett köp för att testa iallafall

Kör Home Assistant på en NUC så inget för mig men detta samt initiativ som t.ex. Nabu Casa visar att Home Assistant växer mot nya målgrupper och inte bara ska vara en plattform för tekniknördar. Riktigt positivt!

2 gillningar

Verkar väldigt dyr? Om man jämför med en pi? Vad är skillnaden? :slight_smile:

Lever du?

Vad är det absolut bästa alternativet till kunna styra de mesta ? Homey, Home Assistant eller något annat?

Jag lever! :pray: Jobbar på dagarna och sedan familjelivet efter. Inte alltid den snabbaste här på forumet på att svara.

Jag rekommendera att läsa igen om detta:

Getting Started - Home Assistant , beskriver hur du gör steg för steg beroende på vilken hårdvara du har.

Rekommendera också att du går med i HAs eget community samt Reddit; https://www.reddit.com/r/homeassistant/new/ .

Jag har en RBP, med en Zigbee modul till. Det är för att jag vill slippa varje tillverkares egen hub. Via Zibee kan jag styra Hue grejor (lampor, plugs och remotes ), Ikea Trådfri grejer (lampor, plugs och remotes ), har Aquara (stavning här?) sensorer i nästan varje rum och under diskmaskinen. Tror faktiskt också att jag har en eller två Osram plugs, hittade billigt på Kjell & Co. Har en Ring doorbell 3, som också kommer in i HA.

Såg att du nämnde plejd, har ingen erfarenhet av det. Men internet verkar väldigt delat i om det är bra eller dåligt.

Vad vill du ha ut av din setup? Bygg det du vill ut efter det.

Det är snart jul och med det förhoppningsvis lite ledighet, mitt allra bästa tips är att ge dig själv tid. Tid är sätta dig in i det, tid att utforska och prova. Knarka youtube och HA dokumentation. Ha tålamod och ha kul, ska ju vara kul detta här med hem automatisering.

För att svara kort på din fråga, så med en RBP och Zigbee modul vet jag att du kan få in allt du frågade om ( förutom plejd då, det vet jag inget om! :slight_smile: )

Här är modulen jag använder : https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/controllers/raspbee-2-zigbee-controller-for-raspberry-pi-p51545

Om du har några specifika problem så hjälper jag gärna till som sagt, men det blir tyvärr inte ala minute.

1 gillning

Detta steg är klart. :slight_smile:

Hade varit ett intressant alternativ för mig som är helt okunnig på HA. Nu blev det en Hubitat C7 istället och den är klurig nog ibland tycker jag.

Vid ett första ögonkast så känns det som att Hubitat och HA Blue lite riktar in sig mot samma kundkrets tycker jag i alla fall.