Förstår varför de införs men det gör ju inte användarupplevelsen bättre. Fick detta vid en in-app purchase efter jag verifierat mig med Face ID
Jag fick samma igår vid ett annat in-app-purchase.
Kommer bli mer sånt nu efter att deadline för införandet av SCA gick ut sista december och då är inte heller sms ok för verifiering.
Är upp till kortinlösaren att bestämma hur man veriferar den som betalar.
Beror nog på kortet. Får alltid legitimera mig med BankID sedan flera år tillbaka vid onlineköp.
Innan SCA (strong customer authentication) så var det inte lika strikt med att autentisera sig och t.ex. Amazon krävde inte det då de kom fram till att de tjänade mer på att ta stå för ersättningen vid kortbedrägerier själva än att ha 3D secure.
Fick samma igår när jag skulle gör In-app med mitt Amex.
Kom på vad det beror på. I och med det nya säkerhetskraven så ändrades reglerna över hur man får lagra kort för att ta betalt senare. Bla så kan man nu lite slumpmässigt få upp att betalningen måste godkännas trots att man godkänt att kortet lagras. Apple kan inte styra över hur man godkänner dragningen så därför kan man inte använda Face-Id för att godkänna (annat än via bank-id).
Nästan lika irriterande som att vi måste godkänna cookies på webbplatser.
Med tanke på hur snabbt man signerar med bID så slår fördelarna ut nackdelarna i detta med råge.
Samma med alla utlandsbetalningar, tidigare mindes systemet ens kortuppgifter. Nu får man knacka in de varje gång + Bank Id signering. Jag tycker det är bra med högre säkerhet, tar några sekunder extra men spar en massa strul och eventuell förlust. Vi har lätt för att bli för bekväma med alla klockor och lurar som fixar det mesta men blir då även sårbarare för intrång.
Hur är det om man betalar med ApplePay?
Egentligen ingen skillnad mot kortbetalningar annat än att du autentiserar direkt via Face-Id än via t.ex. Bank-Id.
Nu när man betalar med kort och det gäller både i affär och online så måste man uppfylla två av följande tre kriterier:
- Nåt man har (ex. ett bankkort)
- Nåt man vet (ex. pinkod eller lösenord)
- Vem man är (ex. touch id eller face id)
Apple pay och Google pay går på första och tredje kriteriet.
Som webbutik så vet man inte om kunden har betalat med kort eller Apple Pay. Det man får tillbaka från betalningsleverantören är de fyra sista siffrorna i kortnumret och kortnätverk(Visa, mastercard osv)