Höjd gräns för kortköp utan pinkod

Märkte igår att den förslagna höjningen av köp med kort till 400:- utan pinkod verkar vara genomförd. Jag tycker det hade varit bättre med kod alltid, går det månde att ställa in någonstans eller be sin bank om detta? 400:- i taget kan ju bli en del om man tappar kortet och inte märker det då man kanske använder Apple Pay oftare än kortet.

Varför gillar ni inte blipp?

1 gillning

Upptäckte samma … har inte godkänt något vad jag vet , håller med om att de kan va lite farligt , men ack så smidigt ändå , nästan som  pay :relaxed:

Kortet ligger alltid i säkert förvar hemma sedan jag började använda Apple Pay.

Du kan väl alltid betala med klockan? :wink:

1 gillning

Blipp har jag inget emot utan mera att man inte behöver koden.

Jag föredrar Apple Pay men det har ju inte alla.

Tänkte på Rolex Pay om du har blivit av med kortet.

Banken tar ju ansvar för sådant. Tappar du kortet och massa köp görs utan kod tar de smällen. Givetvis måste du anmäla att kortet är tappat.

2 gillningar

Rolex Pay har jag inte fått att fungera än. :rofl::rofl:

Så du menar att bankerna täcker upp köp som görs innan du uppmärksammat att du tappat kortet och anmält det till banken? Det tror inte jag, däremot efter att det är anmält om köp har gjorts vilket är mera rimligt för då ska ju kortet vara obrukbart.

Åfasen, ok , då vet man de :relaxed:

Lite så , då funkar ju inte kortet … :thinking: :man_shrugging:t2:

Kör allt genom ApplePay (Curve) och betalar med klockan. Kortet ligger i min secureID-plånbok men har ändå stängt av blipp i Länsförsäkringar-appen

Förstår, jag tycker de e magi! Korten ligger hemma. Så ingen risk någon använder det.

Mitt kreditkort halverade cashback så jag kollar runt lite på om det finns bättre. Ni som använder Apple Pay vilka kort har ni och vad har ni för bonus mm :slightly_smiling_face:

Banken har släppt på säkerhet och tillåter betalningar utan kod för ett visst belopp. Skulle det vara obehöriga transaktioner anmäler man det till banken. På samma sätt om någon skimmar ditt kort.

Jo det är jag med på men min undran var: Täcker banken förlusten om jag tappar kortet som hinner ske innan kortet spärras? Efter att jag spärrat det är det ju obrukbart.

Det ska det göra. Samma sak om ditt kort blir skimmat. Hände en polare. Amex hörde av sig och undrade om de var i Tjeckien. Någon hade kommit över deras kortnummer och handlat för typ 10k i olika tjeckiska butiker. Fick givetvis pengarna tillbaka. Du anmäler ju vilka transaktioner som skett obehörigt.

Ok, jag har än så länge klarat mig men det är ju bra att veta vad som gäller.