Höja och sänka volym på Apple TV

Har en samsung the frame 2021 och en Apple TV 4K (den första versionen). Min Apple TV är inkopplad via ARC och jag kan starta, styra etc TVn via ”appen” remote, men jag kan inte höja och sänka volymen. Hur kommer det sig?

Har en samsung the frame 2020 i vardagsrummet, dock med en Sonos Beam kopplad via ARC, då går det bra att justera volymen.

Finns det inget i inställningar som hänvisar till det?

Jag har liknande problem. Det brukar sluta med att jag får ändra inställningen för volymkontroll till att bli “via TV (IR)”

Har aldrig fattat varför eller varför inställningen dessutom försvinner hela tiden…

Kontrollera att HDMI-CEC är påslaget i menyn till tv:n eller mottagaren. Använd fjärrkontrollen som medföljde din utrustning. Eftersom tillverkare ofta har olika namn för HDMI-CEC ska du leta efter en inställning som slutar med orden ”Link” eller ”Sync”. Här är några exempel:

LG: SimpLink
Philips: EasyLink
Samsung: Anynet+
Sharp: Aquos Link
Sony: BRAVIA Sync

Fungerar det inte brukar oftast volym via IR fungera, som nämns ovan.

1 gillning

ARC är för ljud ut ur tv’n, det har inget med att styra volymen att göra.
Tror det Zop skrivit är lösningen.

Har ändrat i TVns inställningar under ljud till eARC (auto) och kollat så att ljud ut i Apple TV är TV-högtalare. Funkar ändå inte - missar jag något?

eArc har som tidigare nämnts i tråden inget att göra med att kunna höja eller sänka volymen på teven. Det är HDMI-CEC som du måste kolla på. Se på @zop inlägg två hack upp så hittar du en guide.

HDMI-CEC är aktivt.

Testa att slå av och på det.

Hjälpte inte. Och nu verkar jag inte kunna styra min Apple TV med samsungs remote.

Edit: och där fick jag igång samsung remote igen genom att ställa in den på min Apple TV.

Jag ramlade över denna länk igår HDMI-CEC: More than 3 playback devices? | by Sunghwa Jin | Medium

Jag har inte hunnit kontrollera om detta kan påverka för mig men har en misstanke om att det inte är helt osannolikt eftersom jag vet att alla fyra HDMI ingångarna till TV:n är upptagna… Och att jag har ett minne av att det fungerade bättre när jag var utan Telia IP-TV box tidigare.

Update: Ja, att rycka ut DVD-spelaren löste mina problem med att AppleTV inte slog av/på TV:n samt att volymen inte fungerade. Väldigt intressant begränsning

2 gillningar

Ändå lustigt. Det går bra att höja och sänka på min Apple TV remote och även dosan från Samsung, men själva appen i iPhone går inte. Man kan ju tycka att den borde kunna styra ljudet då det är där det kommer ifrån.

För mig fungerar det med volym upp/ner på sidan av iPhone när appen är öppen.

Och du använder TVns högtalare?

Sonos Beam via HDMI ARC.

Ok, ja den setupen funkar för mig med i vardagsrummet.

Väcker den här gamlingen till liv. Nu har jag pairat om min Apple remote till min ATV 4K och allt gällande navigering fungerar. Men hur katten kan jag använda den dosan för att stänga av TVn? Min samsung the frame går bara in till ”wallpaper mode”. Hittade den här tråden och jag verkar inte vara ensam. https://www.reddit.com/r/appletv/comments/hznjp2/comment/g7h5bsn/