Högtalaren för hela sommaren

Från sajten:
image

Marshalls högtalare är ikoniska och gillar man designen så är Tufton en högtalare man verkligen bör kolla in.

Tufton är den största av Marshalls trådlösa högtalare. Den mäter hela 229 x 163 x 350 mm och har en vikt på nästan 5 kg. Den har det ikoniska utseendet med Marshall-loggan på framsidan och spelar bra, högt och länge.

Jag gillar högtalare, så mycket att så ofta jag får chansen tar jag med mig en Soundboks för att verkligen klocka upp volymen till 11 och när det kommer till mer bärbara högtalare har jag använt mig av Beats Pill. Men när det kommer till lite större högtalare som ska vara hyfsat portabla så har jag aldrig riktigt hittat någon högtalare där jag upplever ljudet bli så pass mycket bättre att det legitimerar vikten av högtalaren.

TUFTON MARSHALL

Men nu har jag hittat hem, det här är den optimala stora mellanstora högtalaren. Högtalaren står på högkant på fyra gummifötter och visst går det att lägga högtalaren ned på sidan också. Högtalaren har tre enkla vred på ovansidan, en på- och av-knapp som även är volymkontrollen, sedan har vi ett vred för bas och en för treble. Det finns även en liten bluetoothknapp för att synkronisera med telefonerna på ovansidan. Ja, telefonerna, det går att koppla två stycken telefoner till Tufton via Bluetooth 5.0. Längst till höger på ovansidan hittar vi även batteriindikator som tydligt och skarpt visar hur mycket batteri vi har kvar.

TUFTON MARSHALL

På baksidan av högtalaren så hittar vi en AUX-in. Men bäst av allt är att högtalaren har ingång för apparatkabel för att ladda det inbyggda li-ion batteriet. Det här visade sig vara ett genidrag då apparatsladden förblir dedikerad till Tufton till skillnad från andra adaptrar för laddning som dras in och ut från alla andra enheter som behöver laddas.

TUFTON MARSHALL

Hela högtalaren bärs lättast med den tillhörande remmen som fästes i metallknapparna på sidan av högtalaren. Högtalaren har en matchvikt på hela 4,9 kilogram vilket kan tyckas mycket på pappret men så här halvvägs genom sommaren 2020 är det just precis viktklassen vi märker är tillräckligt uthållig för att hålla hela ronden. Marshall själva säger att vi får 20+ timmar på en laddning men under tiden vi testat högtalaren så upplevs det som mer. Det här kan ha att göra med att högtalaren stänger av sig efter en stund om det inte kommer något ljud till den. Skulle det sen falla sig så att vi står utan batteri så går det enkelt att ladda högtalaren med tillhörande apparatkabeln och få hela 4 timmars batteri på bara 2o minuters laddning. För att ladda upp hela högtalaren så tar det 4 timmar.

TUFTON MARSHALL

När det kommer till ljudet så är det som alltid svårt att beskriva ljud i text. Men basen är rejält tilltagen och tyngden på högtalaren och de fyra ordentliga gummifötterna hanterar basen bra. Ställ inte högtalaren på en IKEA Billy bokhylla bara, den klarar inte av basen. I och med att det går att reglera bas och treble direkt uppe på högtalaren så går det att anpassa ljudet efter musikstil. Vanligtvis har högtalaren under sommarren använts till att spela Hip-Hop och sommarplågor. Vid ett tillfälle användes högtalaren för att lyssna på Formell 1 och nog levererade högtalare både ordentligt med motorljud för att få inlevelse och tydlighet i rösterna för att hänga med i vad som sades och kanske är det just bas och diskant som högtalare spelar bäst i. Mellanregistret finns där och är inte på något sätt dåligt men kanske hade vi önskat lite mer av det. Högtalaren huserar en aktiv subwoofer på 40W Class D, två 15W Class D full range-element och en tweeter på 10W Class D.

TUFTON MARSHALL

Tufton har Marshalls ikoniska design och till en början var jag skeptisk till var den skulle komma att passa in med ett sådan distinkt designspråk. Men efter att ha testat högtalaren hårt i sommar så är jag av åsikten att den passar in i alla sammanhang, allt från den pittoreska sommarstugan till på den öldrickande stranden. Trots att jag har flertalet högtalaren som både är mer portabla eller spelar högre så faller valet oftast på just Tufton. Det har blivit så pass att jag även hemma, där jag har flera smarta högtalare och större anläggningar, kan välja att ta med mig Tufton till köket eller badrummet före att jag väljer en stationär högtalare.

TUFTON MARSHALL

Högtalaren är IPX2 klassad vilket betyder “15° snett infallande vattendroppar faller mot provföremålet i 10 minuter (motsvarar 3 mm regn per minut).” så visst går det att glömma högtalaren på altanen, men inte mer än 10 minuter.

BETYG

  • Pro­duk­tk­val­ité: 5/5
  • Funk­tion 5/5
  • Design: 5/5
  • Storlek kontra ljud 5/5
  • Val­u­ta för pen­gar­na: 5/5

TOTALBETYG 5/5

Teknikveckan rekommenderar starkt

SPECIFIKATIONER

Ljud

  • 40-20,000 Hz
  • Stereo
  • 102 dB SPL @ 1 m
  • Bass-reflex
  • One 40 W Class D amplifier for the woofer
  • Two 15 W Class D amplifiers for the full range drivers
  • One 10 W Class D amplifier for the tweeter

Batteri

  • Built-in, rechargeable Li-ion battery
  • 20+ hours
  • 20 minuters laddning ger fyra timmars musiktid (quick charge)
    2,5 timme ger 20+ timmars musiktid (full charge)

Dimensioner

  • 229 x 163 x 350 mm
  • 4.9 kg
  • IPX2
  • Svart med vinrött sammetstyg på insidan av bärremmen

Högtalaren hittar vi hos Marshall för 4295 kr eller hos Webhallen för 3549 kr på kampanj just nu.

1 gillning