Allt om HomePod Mini

Jo det fungerar

Ja. Det fungerar. Men du måste ha alla enheter i hemmet på samma språk.

Denna släppa inte i Sverige va

Inte detta året vad vi vet

Måste man det? Har för mig att jag hade HomePoden på och iPhonen på svenska när jag testade min HomePod.

@zinned Ovanstående stämmer inte. Du måste inte ha samma språk på enheterna för att styra ditt hem.

Jag har Homepod (på Engelska) och allt annat på Svenska.

Jag kan absolut styra mitt hem med Homepod, starta musik, fråga om vädret,be den hitta min telefon osv. Allt dock på engelska, så när man vill tända i kontoret eller veta temperaturen på uteplatsen får man tänka hur en amerikan hade uttalat de orden. Funkar ändå skapligt efter en viss invänjningsperiod.

Vad som absolut inte fungerar är personliga funktioner: Du kan inte aktivera att den skiljer på olika röster, och den kan inte nå din privata data. Alltså går det inte att kontrollera kalendern, skicka sms mm. Om du ställer om telefonen till Engelska fungerar det, men då får du prata engelska med Siri hela tiden, och det blir väldigt krångligt när man tex sitter i bilen och ska diktera meddelanden…

2 gillningar

Nu får ni bestämma er, hur ska ni ha det? :slight_smile:

@zanoii Tack för bra info. Då hade jag, om jag hade velat utöka funktionaliteten för mig själv men inte övriga i familjen, kunnat ställa om min telefon till engelska och sedan kunna nyttja all funktionalitet (inklusive de som du uttryckte som "personliga funktioner") utan att skapa problem för varken mig själv eller övriga familjemedlemmar som kommer ligga kvar på svenska som språk?

@zanoli har rätt.
Personliga funktioner fungerar inte om du har telefon och HomePod på olika språk.

Personal Requests are Siri commands that use info from apps on your iOS or iPadOS device, including Messages, Reminders, Contacts, Calendar, Notes, and from other apps you’ve installed that work with Siri.

Siri can recognize multiple voices so that everyone can access their own music, calendar, messages, and more. If you’ve invited others to share your home (in the Home app), they can set up Personal Requests so that Siri recognizes their voices.

Så för att summera, där finns inga draw backs alls förutom att man måste just snacka engelska med den samt att iPhone/iPad måste köras på engelska för att kunna nyttja de ytterligare personliga funktionerna?

Kan man beställa en på Apple Store DE då och få den skeppad till sin svenska adress eller måste man lägga till en tysk adress från mailboxde.com på sitt Apple-ID, kanske t o m skapa ett nytt tyskt Apple-ID med denna adressen för att lyckas få hem en?

@Thor @anon29666066 @zanoii @Hakan_Ander

Jag hoppas ProShop tar in den

https://www.proshop.se/Hoegtalare/Apple-HomePod-Space-Grey-EU-Version/2663673

Som @Thor säger skulle jag vänta tills den finns att köpa på ProShop. Lättare med garanti åtgärder då.
När det gäller dom personliga funktionerna är det inget jag använder.

Jag tänkte mest på att det var smidigt för mig att köpa flera Apple Watch från UK för fem år sedan, dock minns jag inte om jag var tvungen att använda ett brittiskt Apple-ID eller om jag lyckades använda en brittisk leveransadress på mitt svenska konto.

Homepod mini coconut

4 gillningar

Nu blev man ännu mer sugen!

CocoPod Caribbean Style

1 gillning

Jag har iaf preppat genom att skapa ett tyskt Apple-ID :smiley:

2 gillningar

Ja, det borde fungera, men det är nog så att samtliga familjemedlemmar kommer åt din personliga information när de pratar engelska med er HomePod.

Jag köpte min HomePod på Proshop. Tror jag köper två Mini där framåt våren.

@zinned - Jag testade nu och trodde först att det hade ändrats iom iOS14, då det verkade som att jag kunde aktivera personliga funktioner (det är Apple som kallar dem så) trots olika språk (se screenshot). Jag testade att aktivera det men min Homepod sa ändå att jag var tvungen att byta språk på telefonen under "Siri och sökning".

https://i.imgur.com/34pqQX7.png

Jag har nu börjat testa att köra Siri på engelska och diktering på Svenska, så får jag se hur jag känner att det funkar. Jag är särbo så jag har inga andra familjemedlemmar att ta hänsyn till här i hemmet. Initialt känns det i alla fall sjukt smidigt att fråga Siri om morgondagens kalender. Mikrofonerna i Homepod är som du säkert hört sjukt bra: Jag kan stå i duschen och prata med min homepod som står tio meter bort i vardagsrummet, och att prata i normal samtalston med Siri trots att man spelar musik på Homepod är heller inga problem.

3 gillningar

Tack för bra svar! :slight_smile:

Jag hänger dock inte med på ett par saker, som du kanske kan räta ut. I ditt exempel så tolkar jag det som att du kör din HomePod på engelska och din bild visar hur dess settings då agerar när din telefon är ställd till svenska (antar att endast språket behöver ändras, inte region?).

Att man då som din bild säger ändå kan slå på funktionaliteten för ”Personliga funktioner” förvånar mig. Men, om man ändå slår på funktionen (som man trots det verkar kunna göra) så kan alltså alla familjemedlemmar skicka meddelanden, ringa, lägga till saker i kalendern men att det då är som att jag gör det med min telefon? Att detta då görs som min person, inte som de själva, med min kalender, mitt telefonnummer etc?

Dessutom, om man slår på denna funktionen så måste man först ändra språket (i telefonen?) till engelska? Eller finns där något som fungerar med detta om man låter det vara kvar på svenska? Det skulle man kunna tolka din bild som, då där först står att den inte kan känna igen din röst på det aktuella språket men om man aktiverar funktionen så kan vem som helst fråga om min personliga information.

Vad är det sedan som avgör om den som pratar med HomePod kommer att komma åt sin personliga data eller min? Som jag förstår det så skulle min sambo komma åt min personliga data om hon pratar med den men skulle hon ändra till engelska i hennes telefon så skulle hon inte längre komma åt min personliga information utan endast hennes egen?

Och var styrs igenkännandet av vem det är som pratar med HomePod? Är det endast personer som är en del av samma Hem i HomeKit som identifieras som olika personer?

Gällande mikrofonerna i HomePod, det låter ju verkligen som de snappar upp allt. Men hur fungerar det när du kallar på Siri i närheten av HomePod när du har andra enheter som också kan svara på ”Hey Siri”, som din telefon eller Apple Watch? Blir det aldrig någon av dessa enheter som Siri aktiveras på istället? Eller HomePod har någon form av prioritet om den är tillgänglig?

Förlåt för alla frågor och scenarion men det känns lite rörigt :slight_smile:

Jag brukade köra allt på Svenska, utom just HomePod då som inte har det.
Nu har jag ändrat Siri i telefonen till att köra på Engelska, så att jag kan få de personliga funktionera på HomePod. Region, huvudspråk, tangentbord och diktering på telefonen är fortfarande på Svenska.

Screenshoten var precis som du säger från innan jag ändrade Siri till Engelska.

Ja, jag tolkade varningen jag fick av min telefon (som jag visade i screenshoten) precis som du, men min Homepod vägrade ändå använda personliga funktioner. Det var då jag tänkte "fuckit" och ställde om Siri till Engelska.

När man ställer in Siri så får man ju säga "Hej Siri" några gånger, samt några enklare fraser. Det är detta Siri använder för att känna igen olika röster. Sedan tror jag att ett krav är att du (eller snarare din telefon) är hemma. Hon kan alltså inte prata med er Homepod och få dina meddelanden upplästa om inte du är närvarande, vilket känns helt rimligt ur ett integritetsperspektiv. Och precis som du säger så verkar det som att om ni båda har ställt in Siri på Engelska i telefonerna så hör Siri skillnad på era röster och från det ska ni få rätt persons personliga information. Och det verkar även som att man måste vara inbjuden till hemmet genom Homekit.

Apples officiella dokumentation säger:

Make Personal Requests on HomePod

Personal Requests are Siri commands that use info from apps on your iOS or iPadOS device, including Messages, Reminders, Contacts, Calendar and Notes, and from other apps you’ve installed that work with Siri.

Siri can recognise multiple voices so that everyone can access their own music, calendar, messages and more. If you’ve invited others to share your home (in the Home app), they can set up Personal Requests so that Siri recognises their voices. For more information, see Set up voice recognition.

For Personal Requests to work:

  • Turn on Siri on your iOS or iPadOS device.
  • Connect your iOS or iPadOS device and HomePod to the same Wi-Fi network.
  • Set up your iOS or iPadOS device to share your location using Find My.
  • Turn on Personal Requests for your HomePod, using the Home app.

Den här frågan måste jag få återkomma till. Tidigare har jag sällan använt Hej Siri eftersom jag bara hade första generationens airpods (vilka kräver en aktivering och inte lyssnar konstant). Då har HomePod snappat upp det nästan oavsett var på samma våningsplan jag har varit. Nu har jag nyss skaffat Airpods Pro och använder dem massor, men har inte hunnit vara hemma tillräckligt mycket sedan jag bytte till Engelska på Siri, så jag vet helt enkelt inte.

Återkommer, som sagt.

1 gillning

Cocoa Pods är ngt helt annat :slight_smile:

2 gillningar