Jag har ett gäng Sonos och Apple Homepod. Nu ska jag sätta högtalare på altanen och undrar vad jag ska köra på?
Enligt specen är ingen av de här högtalarna gjorda för utomhusbruk. Men verkligheten är ofta annorlunda. Homepod Mini kostar en tusenlapp mindre, men låter enligt testerna lika bra (lite mindre bas). Jag har inte lyssnat på Mini alls, så jag vet inte.
De ska sitta under en takfot, så de kommer inte utsättas för direkt regn och snö. Däremot kan det ju bli kallt och jävligt.
Jag har funderat på att byta ut två Sonos 1 i vardagsrummet mot Sonos 5, och då blir ju två ettor över. Men de är svarta, och jag har vit takfot så det passar inte in...
Eller ska man satsa på något helt annat?
Vad säger Bubblan?
Vi behöver också ett bra sätt att spela musik utomhus men jag tänkte snarast någon enkel JBL eller Bose så man slipper fundera över el och wifi men jag kanske tänker fel.
Jag vill ha dem permanent på plats, så det går bra med framdragen el.
Idag kör jag en Bose Revolve som låter grymt bra, men jag vill ha kvar den som "bära med sig högtalare". Dessutom har den inte Airplay.
Har en Move också men den är svart och inget jag vill ha året runt på altanen. Den agerar också bära-med-sig-ljud, men är betydligt otympligare än Bose:n.
@Gurra: Ska du inte ha permanent ljud tänker du rätt.
Funderar på två vita Homepod mini, men är skeptisk till om trycket (basen) räcker.
Har ju en vit Sonos 1, ska man kanske köpa en till sån och köra på det trots allt…?
Då är det väl mest schysst att sätta upp inbyggnadshögtalare i takfoten och driva med en Sonos Amp?
Om du kör Sonos i övrigt är det väl trevligt med samma system
Skulle jag nog inte rekommendera. Altanen är väl ett ”oändligt” stort rum så de små ljudvågorna som kommer ur dessa försvinner nog ut i etern utan att passera dina öron i någon större utsträckning. Tycker de är klena att ens fylla ett 10 m2 sovrum.
Jag har plockat ut kidsens Sonos Play 1:or, dom är ändå inte på sina rum sommartid
Och vill dom ha musik på rummet med ngn polare så drar dom in Moven.
Väggmotnerade och Par-kopplade, funkar för oss
Dock så sitter dom i uterummet, men det öppnar vi oftast upp helt när man väl hänger där
Jag tror att det är lite viktigt att man bestämmer sig för om det är ok att det låter(dvs att det duger att man hör musiken eller podden) eller om man vill att det ska vara ett okej eller bra ljud. Symfonisk kan aldrig ge ett bra ljud ute. Inte ens ett okej ljud. Men är man fine med att det låter så att man hör vad som presenteras via högtalaren så är det ju en bra lösning.