Hjälp mig välja iPad

Jag har bestämt mig för att köpa en iPad och har lite svårt med vilken jag ska välja, det står mellan vanliga iPad (tionde generationen) eller iPad Air med M1. Jag förstår att alla kommer att rekommendera M1, men vill ändå ventilera lite innan jag bränner de pengarna.

Varför vill jag då köpa en iPad?
Jo, jag gör det i ett försök att väcka mitt svalnande fotointresse. Jag har varit fotointresserad i 15 års tid och har alltid gillat processen av att redigera bilder, men de senaste åren har viljan att sätta mig framför datorn på fritiden, efter att ha spenderat en hel arbetsdag där, helt enkelt inte funnits. Då inbillar jag mig att steget till att lägga mig i soffan och redigera bilderna på en iPad är mindre.

Att jag ens överväger att välja den vanliga iPaden har helt och håller att göra med priset. Om jag räknar med några tillbehör till min framtida iPad så drar priset iväg ganska mycket oavsett vilken modell jag väljer. Detta är rätt surt när jag inte vet hur mycket jag faktiskt kommer använda den.

Min fråga är helt enkelt om jag borde bita i det sura äpplet direkt och hosta upp runt 10k för en iPad Air med M1-chipp, eller om jag kan spara några tusenlappar och den vanliga iPaden är tillräckligt bra för att redigera några raw-foton lite då och då i några år framöver?

1 gillning

Sambon kör en "vanlig" iPad sen tre år tillbaka. Går bra att redigera raw-bilder på den.
Jag har själv en ipad pro sedan 2019 men skulle jag köpa en ny ipad idag skulle jag köpa en vanlig iPad, speciellt när air blivit så pass mycket dyrare. Pro är total overkill för mig som redigerar bilder.

2 gillningar

Om du tänker köpa och använda penna så är valet M1. Den använder den nya bättre pennan med magnetisk laddning och du kan växla verktyg med dubbeltryck med ena fingret.

Annars köp den billigare 10 gen.

1 gillning