Hjälp mig köpa infravärmare!

Dags att "flytta ut" på altanen och vill köpa en eller två infravärmare, har dock ingen koll och några timmars googlande har inte gjort så stor skillnad. Har en altan i söder/väster-läge med ett tak över och en vägg i bakkant (norrsida), altandelen med tak är knappt 20m2. Kommit fram till att karbon-värmare är bra.

Finns det någon här i bubblan som har kolla, kan komma med lite smarta kommentarer och/eller svara på frågorna nedan?

  • Kan den sitta högst upp mot taket på väggen dikt an emot eller måste den ha luft runt omkring pga brandrisk/värme?
  • Många värmare är ju bara tex 60 cm breda, om bordet är två meter sprider den värmen eller ska man sätta flera på rad?
  • Stickpropp eller fast installation?

Hjälp mig! :grin:

Jag har gett upp infravärme och kör halogen. Betydligt bättre värme.

Kom på att det kanske inte var ett så kontruktivt svar, men jag menar det. Halogen är väldigt mycket mer effektivt så om du inte bestämt dig för infravärme, kolla in Halogenvärmarna.

Tack för dina svar! Har du den monterad en bit ut från vägg/tak eller dikt an?

Jag köpte en ställning så att den går att flytta. En kompis har två på väggen. Som infravärme skulle sats upp. Det följde med två “järnfästen” så de kommer en liten bit utanför väggen/taket. Det enda negativa, tror jag, är att de lyser upp. Jag gillar det, någon som typ bara vill ha stearinljus kanske tycker det förstör stämningen? Vi tycker det blir fint ljus.

1 gillning

Kom du fram till nån bra lösning @mrTravolta ?

Funderar på en sån här lösning, för att få både värme och ljus över bordet.
https://www.bygghemma.se/tradgard-och-utemiljo/utemobler-och-tradgardsmobler/terrassvarmare/infravarmare/terrassvarmare-termo-verona-600-och-1500-w/p-761630-761632 Nån som har erfarenhet av denna typ av värmare, den man hänger i taket?

Inte kommit i mål än :blush: Altanen är precis klar och jag garderade med eluttag i både tak och längst upp på väggarna.

Jag har också funderat på sån, verkar praktiskt att ha precis där man sitter. Jag fastnade lite för denna:

https://www.clasohlson.com/se/Hängande-infravärmare-Mill-JDB1500CL/p/Pr367956000