Hjälp mig att välja tv

Jag tycker det är individuellt hur man vill ha det så det är nog experimentera som gäller.

1 gillning

Som att redigera sin bild i lightroom ;-)?

1 gillning

Japp, tycker alltid folk har för mycket ljus, kontrast, färg & skärpa i sina TV apparater. Jag gillar mera soft bild.

Tittade på en ny lg oled i helgen där jag misstänker att man inte pillat på några inställningar. Det var som sagt ljust och onaturligt skarpt.

I butiker brukar dom slå på dynamiskt läge, tror jag mig hört i alla fall

Finns något som heter butiksläge/demoläge där bilden ska vara optimal enligt tillverkaren. Är det bara för mycket av allt så går det ju att dämpa, värre på andra hållet.

Kan mycket väl vara så. Jag fick stränga instruktioner om att inte pilla på tv :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 gillning

När jag köpte min Pioneer Kuro för en himla massa år sedan ingick installation och kalibrering. Killen som kom var en riktig TV-nörd och vi hade ett par timmar av roligt samtal. Men när han var klar höll jag på att smälla av. Bilden var grå och matt. Men han bad mig stå ut någon vecka eller två och sedan la vi in en färgglad inställning på en annan inställning för att ha i reserv och något att jämföra med(sedan fanns förutbestämda lägen för olika saker).

Efter att ha kört ett par veckor var det omöjligt att titta på den färgglada inställningen. Det kändes som tecknad barnfilm även om man såg en deckare inspelad i ett regnigt England. Jag höjde dock typ ljus eller något ett par steg(av 100) för att bli helt nöjd. Det var en riktigt intressant lärdom.

1 gillning

Okej :slight_smile: !

Varför är vissa LG OLED C1 vita bak och vissa svarta?

Slå av allt bös som heter automatisk bildförbättring, sportläge mm. Kör filmläge så har du kommit långt utan att göra särskilt mycket.

5 gillningar

Jag brukar också utgå från filmläge och sedan finjustera lite efter min smak.

2 gillningar

me too

Till de som prövat. Vad anser ni om kalibreringsfunktionen i Apple TV?

Duger för den late och som inte är superintresserad av den perfekta bilden:

2 gillningar

True, true!

Som de skriver här då med andra ord?
Ytterberg om Apple TV 4k

Min är inställd på format 4k HDR, testar att ändra till SDR istället

Kör ni 50 eller 60hz SDR?

50Hz.

Det finns heller ingen kvalitetsvinst med att omvandla SDR till HDR på det här sättet, utan endast fler saker som kan gå fel på vägen. De flesta apparater, inklusive enkla budget-TV-modeller, är annars helt okey på att reproducera just SDR som SDR.

Steg 1: Välj grundläggande format, 50 eller 60 Hz

För att hantera alla appar som saknar förmågan att matcha innehåll måste du välja vilken grundinställning som orsakar dig minst problem. Och detta varierar med vilka tjänster du använder.

  • 50 Hz SDR: Ifall du främst tittar på europeiskt material och tjänster, exempelvis SVT Play där basen är 25 eller 50 bilder/s
  • 60 Hz SDR: När du tittar på strömmande film (24 bilder/s) och Youtube samt internationella tjänster där basen ofta är 24 eller 30 eller 60 bilder/s
1 gillning

varför skiljer sig priset så avsevärt? LG OLED65C1 • Se lägsta pris (27 butiker) • Jämför innan ditt köp