Hjälp med Unifivarianter

Lite stimulerad av TVs post på Instagram tänkte jag kolla om det går att reda ut Unifis olika prylar. Jag tror inte jag är redo att kasta ut mitt Asus Lyrasystem ännu. Men måste ändå börja kolla på alternativ.

Kommer det en artikel kring Instaposten? Ping @Thor @Esse

En god vän rekommenderar den på bilden + en antenn extra. Är det en bra lösning? Eller vad väljer man i Unifis sortiment? Kanske heter det Ubiquite?

Vi bor i ett tvåplanshus med full källare. Samt en uteplats. Huset verkar mycket svårt för alla system jag testat. Iofs bara testat 2 st. Idag har jag en lyra på varje våning och en på uteplatsen. Min gode vän tror att den som finns på bilden + en antenn kommer att räcka.

Jag kör UniFi och har dessa grejerna.
Bor i ett hyvsat nytt hus på 125 kvadrat plus carport med förråd. Mestadels gipsväggar. Funkar kanon med ca 30 uppkopplade enheter som max.
Jag har även en Cloudkey så jag lätt kan koppla upp mig och administrera nätverket.

bild

1 gillning

Dream machine Pro är super! Det kommer en lite annorlunda video på det hela.
En NanoHD räcker för två våningar för mig. Men har säkrat upp med två nanoHD bara för att :wink:
DMP har inte poe så det kan vara bra att skaffa en liten switch med det om man gillar poe.
Alla AP kommer med en PoE injektor så det behövs eg inte Poe

Du kan köra med Unifi ap med vanlig router men för att få mest ut av det så är det bäst att helt gå över till Unifi. Antingen genom att köpa de saker som @Hakan_Ander postade plus en cloud key eller Dream machine pro med APs.
Det skulle kunna funka med att köpa en vanlig Dream machine och en ap.

Jag kör med två UAP-AC-Lite i ett tvåvåningshus+källare på ca 70 kvm per våning. Aps sitter på övervåningen och jag har full 5Ghz täckning i hela huset. Det är timmerväggar i kåken.

Är Nanon värd pengarna? För mig är det storleken som lockar. Får jag fråga varför du valde den eftersom den är lite dyrare, är det prestanda vid många förfrågningar den är bättre på eller max throughput?

Inte alla ap:er kommer med Poe-injektor. Man kan köpa utan om man planerar att köra med en switch med inbyggd poe-injektor.

1 gillning

Ok, jag trodde alla kom med poe injektor om man köpte dem i single pack. Det enda jag vet säkert är att nanoHD och AP AC Lite kommer med poe injektor.

Jag vill framtidssäkra genom nanoHD som stödjer MU-MIMO

1 gillning

Det beror nog mer på vart man köper dem ifrån. Köper man från ett ställe som mest säljer till privatpersoner så har de antagligen bara de med poe.

Jag har bara köpt direkt från Ubiquitis butik
https://eu.store.ui.com/

2 gillningar

Kollade igenom alla AP på ubiquitis hemsida. Alla kommer med Poe injektor när man köper dem i singlepack. Men köper man dem i tre eller fem pack (vilket är billigare) så följer det inte med några Poe injektors.
Jag tänker att återförsäljarna antagligen beställer fem-pack och sen säljer dem separat och därför följer det inte alltid med om man köper från någon annan än ubiquiti.

Så kan det nog vara. :+1:

Tack för alla inlägg, ger mig lite vägledning. Det finns inga Unifi med wifi6? Känns tokigt att nu uppgradera utan att köpa något som har wifi6. Tycker jag.

Det är precis runt hörnet. Har sålts iaf AP’s i deras early access program. Men som jag förstår det måste övriga komponenter i nätverket ha stöd för maximal effekt och det kan ju ta ett tag innan allt är utbytt.

1 gillning