Hjälp med sonens PC

Sonen spelade Minecraft på sin PC när skärmen blev blå och hade följande text:
bild

Googlade lite och Microsoft supportsida säger att man ska börja med följande procedur:


Men det fungerar inte. Jag kommer bara tillbaka till den blå sidan. Har testat proceduren 4 ggr för att utesluta att jag gör fel.

Någon som vet om jag kan göra något annat?

Ofta en drivrutin som krånglar men kan även vara hårdvarufel som t.ex. ett trasigt RAM-minne.

Du råkar inte veta hur en relativt okunnig far kan hjälpa sin son…?

RAM-minne brukar det finnas ett hårdvarutest för när datorn bootar men vilka knappar man trycker för att komma dit är olika på olika PC.

Försöker nu följa både HP och Microsofts felsökningsrutiner. Båda ledde mig fram till någon form av av och återinstallation Av Windows med bibehållande av filer och dokument men i övrigt tillbaka till där datorn var som ny.
bild bild

Då är jag vid nästa steg. Vi har några uppdateringar för din dator sa skärmen…
bild

Framme…:v:
Hoppas det fungerar…:grimacing:

Det fungerade inte…
bild

Testar RAM…

Okey… 2 timmar…:cold_sweat:

Jag åker och tränar…

2 gillningar

2 timmar senare. Varit och tränat och det återstår 1 timme och 4 min…:rage:

1 gillning

Ut med alla minnen och prova dom ett och ett.

1 gillning

Jag är inte säker på att jag är tillräckligt kunnig för det.

Testat nästan allt, utom rent fysiska åtgärder. Det här var näst sista:
bild
Nu hittade jag någon HP-återställning som jag testar.

Om det inte fungerar, vad gör man då? Tar datorn under armen och åker någonstans? Vart åker man? Stockholm, helst Södermalm, Liljeholmen, Älvsjö. Eller City. Eller vart f_n som helst i Stockholm…:hot_face:

Man åker till återvinningen och kasserar den. :wink:

1 gillning

:scream:

Kolla ett youtube klipp. Minnena är det enklaste man kan pilla med i en dator. :slight_smile:

1 gillning

HP återställningen verkar ha fungerat. Men en bunt bilder och dokument är för evigt borta…:cry:. Nu visste jag att det skulle bli så, men valde den vägen ändå. Hustrun gör mycket av sitt arbete via den datorn nu i Coronatider så det gällde att få igång den. Sonen hävdar dock att han var den som var drabbad på allvar, inget spelande…:scream:. Han kunde bara spela på PS4, iPad och iPhone.

Krävs det får jag halta mig fram så…:+1: