Jag har en 10hk båtmotor som är i princip sprillans ny, den är inkörd 10h och gick utan problem förra året innan vi drog upp den, i år när jag slängt i båten så går den att starta utan problem, men för att hålla den igång krävs i princip 60% gas, annars dör den.
enligt mig är det ju nåt flöde som måste justeras, Det skulle lika gärna kunnat stå en SATURN-5 månraket framför mig, jag fattar ingenting
någon som skulle kunna guida mig i vad jag ska pilla på?
Svårt att säga på den beskrivningen. Tror inte du ska pilla på något om du inte vet vad du gör då det sällan blir bättre. Troligtvis förgasarfel men som sagt man måste nog ta en titt på sakerna för att fastställa vad som hänt.
Tänkte också att den stått med vanlig bensin i ett år och att det nu ställer till det.
Såvida det inte är alkylat som använts, då borde den tåla att stå ett år såvida det inte var den gamla rostiga dunken i förrådet som det fylldes på från ?
Ibland fastnar/kärvar saker i förgasaren om den står tom på bränsle. Ibland knallar folk runt med motorerna lösa och vänder de upp och ner och då kan oljan rinna in i saker där det inte ska vara olja. Men jag har mycket begränsade kunskaper vad det gäller båtmotorer, jobbar mer eller mindre aldrig med dessa.
Vad kör ni för soppa i den? Alltid 98 i båtmotorer. Har ni kört 95 så kan vi ha boven redan där, då det ställer till det i förgasaren. Är ett vanligt fel som vi får in rätt ofta.
Kan vara lågfartsmunstycket i förgasaren också. Vad är det för motor mer specifikt?
Motorer som går sällan körs på alkylat, det är sen gammalt.
Förgasaren till barnens fyrhjuling är nu inlämnad på tvätt, då förra ägaren troligen inte kört alkylat och vi fått problem med gången.
Råkar dock ha en granne som jobbar på en stor båtmotortillverkare och är båtnörd, så klart han har en ultraljudstvätt med värme för ändamålet
Han sa att det är väldigt vanligt med problem på mindre båtmotorer, kanaler och munstycken sätter igen. Det märket han jobbar för kör således insprutning ner till de minsta motorerna som jag förstod.
Fast hellre utombordare än att ligga i trångt motorutrymmet och skruva Mercruiser 4.3L MPI. Oftast skitit och känns som varje årsmodell är olika. Tar utombordare hellre alla dagar i veckan!
Ja förmodligen rening av förgasare. Så det blir till att lämna bort den @daevilb antar jag. Är du i Gävle trakterna så är du välkommen in till oss men inte förrens vecka 32.