Hjälp, MBP eller Studio eller båda?

Hej,
Jag har idag en MacBook Pro 14" M1 Pro (första dvs sämsta varianten) 32GB ram och 512GB disk.

Jag behöver en ny, jag arbetar som utvecklare och infrastrunturspecislist. Främst c#, PowerShell och python. Jag har två stycken 5k skärmar som jag också kör.
Jag märker att min nuvarande maskin har lite svårt ibland speciellt när jag har mina 5k skärmar i och jag kör mitt workflow med xx safari flikar, JetBrains, div andra program öppna m.m.

så behöver förhandla antingen en studio eller fetare Pro av jobbet :sweat_smile:

Med tanke på att du mest troligt kommer få mer än 15k om du säljer din MBP hade jag valt att sälja och köpa en ny trots att den största delen av tiden spenderas framför skrivbord. M2 Max har bättre prestanda och två fler processorkärnor så den blir även mer framtidssäker även om du i dagsläget kanske inte kommer dra nytta av fler processorkärnor.

Är det 32GB minne som inte räcker till eller kan det bero på att du belastar den så pass mycket att den påverkas av den otillräckliga kylningen som 14” har?

Det är lite det jag börjar fundera över, om den värmethrottlar.
Och då är de en Mac studio som gäller för att få till de bra.

De är 32GB som ibland tryter för att jag kör docker och VMar.

Men utan dessa igång märker man ibland att den tryter och de kanske är som du säger pga värme

Invänta testresultaten kommande vecka så ser du om den uppdaterade värmethrottlar precis som din nuvarande. Enligt specifikationen kommer 14” med M2 Max vara tyngre än de med M2 Pro och tidigare versioner vilket spekuleras i beror på en förbättrad kyllösning.
Annars kanske 16” skulle kunna vara ett alternativ då du inte verkar vara på språng allt för ofta?

Väldigt sällan jag är på språng, men dom gånger jag är de ca 20% av tiden är 14" att föredra

Jag var i nästan samma situation som dig. Men med M1 då. Riktigt fet MacBook Pro M1 Max eller en Mac Studio och sedan en MacBook Pro M1 Pro – i båda fallen med två Apple Studio Displays.

Då jag gillar att ha en bärbar dator liggandes i väskan redo att användas eller för den delen att jobba i soffan ibland – utan att jag hela tiden måste ta med den till kontoret och koppla in den – så blev valet att satsa på en fet Mac Studio och en MacBook Pro 14 M1 Pro. Dock uppgraderad med 1 TB minne.

1 gillning