Hjälp! Jag ska vara präst på min bästa väns bröllop

Hej Bubblan! Jag börjar fåt smått panik, och mår riktigt dåligt :cry: Jag skriver i hopp om att få lite hjälp, tips, pepp och stöd inför att jag blev för en tid sen tillfrågad att agera präst/vigselförrättare på min bästa väns bröllop.
Dem är redan gifta (borgligt), men bröllopsfesten har dem i sommar, och där vill dem ha en vigsel inför vänner och familj som jag ska leda.

Jag börjar få ordentligt ont i magen inför detta och hoppas att någon här i bubblan kanske ha vigt några vänner tidigare och har några tips på hur man ska lägga upp det :heart:
Eller har ni några tips på hur jag skulle kunna lägga upp det?
Tidsåtgång är ca30 min. Där inkluderas 2 sånger som sjungs på plats, samt utgångslåt - dessa är spikade av brudparet.

Hoppas hoppas ni kan hjälpa mig. Är så otroligt tacksam för all hjälp jag kan få. Just nu vet jag inte vart jag ska börja :broken_heart:

Ps: Om du läser detta och vet om att du ska på ett bröllop i sommar, va snäll och berätta inget om denna post och det som eventuellt diskuteras :innocent:

Spännande och jag förstå pressen! Är det bor­ger­ligt även nu eller ska du som vigselförrättare prata ur bibeln? Annars finns ju det man ska säga på nätet som tex här:

https://goteborg.se/wps/portal/start/omsorg-och-stod/att-gifta-sig/ceremonitexter

Denna text behöver du ju inte lära dig utantill utan kan ju ha i en snygg bok som du håller upp.

Tack för texten, ska spara ner den! Själva "akten" och musik är av borglig vigsel karaktär.
Visst avslutar man med denna, och där efter kommer vanligtvis "utgångsmusiken"?

Japp! Jag gifte mig borgerligt, min morbror som är sjökapten vigde oss nere vid stranden vid Tofta och då var det en låt först, sen texten och sedan utgångsmusik.

1. Fråga vad de skulle vilja få ut av den här stunden.
  2. Var mycket dig själv då de valt dig. Varför har de valt dig? Är du en rolig typ så var rolig, är du filosofisk så var filosofisk, är du när vän bygg på era erfarenheter etc.
  3. Kolla på nätet efter exempel på upplägg och texter.
  4. Skriv ned mycket av det du ska säga i god tid. Läs det några gånger med ett par dagars mellanrum, ändra, justera. Sedan håller du talet högtståendes upp några gånger. Klocka alltid talet så att du inte präster för kort eller gud förbjude, för långt.
2 gillningar

Punkt 2 fantastisk bra. :green_heart:

1 gillning

Lite undrande?
Du skriver präst/vigselförrättare och att borglig/juridisk vigsel redan är förättad.

Ska detta vara en vigsel för ett religiöst samfund?