När mina barn började tröttna på YouTube Kids så satte jag upp två fake google konton där jag höjde deras ålder för att de skulle få riktiga YouTube.
Nu har äldsta grabben startat en YouTube kanal där han lägger upp Roblox videos och det går så bra att det har börjat trilla in pengar. Grejen är att om han nu ska få ut pengarna så måste han verifiera att han är över 18 år och det är han inte.
Skulle jag kunna verifiera kontot istället och är det en bra ide?
En annan konstig sak är att YouTube nu har tagit bort halva summan av vad han har tjänat på sina videos pga av koppling till kriget i Ukraina. Han har inte medvetet pratat om kriget eller gjort någon annan koppling så vad kan ha triggat det?
Våran egna YouTube stjärna @Esse kanske har några råd?
Är det så man brukar göra när barnen ska få youtube men är för unga?
Jag har en på 8 och en på 11 som nu kör utan konto men vill kunna likea och följa...
Vad har man för alternativ egentligen? Är det bara att säga att dom är 18+ och sen se glad ut?
För att titta på Youtube för barn finns ju Google Family link. Där kan man styra innehåll och åldersbregränsningar för deras personliga Youtube konto. När de sedan fyller 13 år så får de kontot att administrera själv. När de var yngre körde vi med Youtube kids
De kan ha ett eget konto (Ingår ju i Google kontot) som ligger under Family link. Jag rekommenderar att göra så och sedan justera åldersbregränsningar efter hand. Mest så att de inte får full tillgång när de är mindre. Du kan i Family link ge dem full youtube för att titta om man vill. Skall de sedan ladda upp video så är det en annan sak
"När du använder Family Link för att skapa ett Google-konto för ditt barn under 13 år kan barnet använda YouTube Kids-appen där den är tillgänglig. Barnet kan dock inte använda några andra av YouTubes appar, webbplatser eller funktioner förrän han eller hon fyllt 13 år och hanterar sitt eget Google-konto."
Om det har ändrats vet jag inte. Är längesen jag satte upp barnens. Men du kan ju ge tillåtelse till appar i Family link. Tex dottern ville installera något som jag gav med tycke till. Då plockade jag spärren, installera och gav tillåtelse och sedan satte på spärren igen. Men egen youtubekanal för att ladda upp är från 13 år.