Historiepodden och Kvartal börjar ta betalt + fråga

Två poddar jag lyssnar en del på har nu börjat ta betalt. Lite olika upplägg hos de två där Kvartal tar betalt för en del innehåll medan Historiepodden tar betalt för att antingen få det reklamfritt eller reklamfritt + sponsorsfritt.
Tycker det är intressant och funderar på vad om detta i dessa tider? Folk borde rent generellt hålla hårdare i plånboken nu. Är det Apples påverkan på reklammarknaden(kvartal är iofs varit reklamfritt tror jag)? Gör lågkonjunkturen att reklamintäkterna börjar falla? Eller drar man in sp mycket. på månadsabonnemang att det är pengar att tjäna?

Sedan en fråga. OM jag nu vill betala för Historiepodden så länkas jag till Acast. Får man då en särskild feed som går att använda i Övercast?

Detta är väl som vanligt, först är det gratis och sen när man har tillräckligt med användare så börjar man ta betalt.

Ja, även Teknikveckan ligger hos Acast.

1 gillning

Tack!

Du betalar ju även för Teknikveckan-podden genom ditt patron-medlemskap.

Om du tänker rent principiellt så absolut. Men tänker att det kan vara lite olika affärsidéer mellan TV-podden och de jag nämnde?

Om du tänker på det rent tekniska så är jag så oteknisk att jag inte alltid ser glasklara samband..:grin:. Inte vad gäller teknik iallafall..:sunglasses:

Haha, blev lite osäker på vad frågan är. Men generellt så är det nästan omöjligt att tjäna pengar på poddar enbart genom reklam. Vi får tex dubbelt så mycket pengar från 91 patroner jämfört med reklamen för de mellan 10 000 och 20 000 lyssningar vi har i månaden. (Ja det skiljer så mycket mellan månaderna av någon anledning)

Aha, där ser man. Antar att de då kommer dra in en hel del pengar när de går mot betalande lyssnare. Inte minst Kvartal kommer ju få en hel del av de som ser det som ett politiskt statment.

Hur mäter man lyssningar? Jag är ganska säker på att ni kan se om jag laddat ner podden till Overcast men inte om jag lyssnat på den.

Jag betalar gärna för bra poddar, sponsrar fem-sex stycken tror jag :slight_smile:

Förr i tiden så mätte man per påbörjad start – därför var alla poddsiffror så uppblåsta. Nu räknar man en nerladdning / streaming per enhet och dygn som en lyssning. Exakt vad som går att läsa av från vilken poddspelare vet jag däremot inte. Något måste ju registreras hos Acast dock?

Läs mer: Kraftigt ras för Acast-poddar – och snart kommer de andra storpoddarna följa - Breakit

1 gillning

Jag betalar för en del poddar. Det brukar vara att man får reklamfritt och extramaterial.
Eller lyssnar på hela avsnittet. Ser lite olika ut.

Men jag har också tänkt på upplägget Kvartal genomförde i veckan.
Där kostar det ju 99:-/mån och då får man även tillgång till siten. Något jag inte läser.
Jag lyssnar bara på deras poddar och då är 99:- saftigt tycker jag. Så kommer inte hoppas på det. Får helt enkelt leva med reklamen.
Ända var ju i Veckapanelen i fredags så fick man ju inte höra slutet utan att betala. :triumph:

Har full förståelse att man måste finansiera sitt material så inget jag är helt emot.
Dock om det blir för dyrt kommer nog en del inte hoppa på.

Stödjer Mediepodden, OD podd, Sista Måltiden, Six Colors, Upgrade, Teknikveckan och Third Ear.
Alla har typ lite olika upplägg men går att lyssna på i valfri poddspelare.

1 gillning

Svider ju mest att betala för Teknikveckan trots att de inte har kapitel i podden. Kapitel hade varit värt en högre patreonnivå.

Jag gillar också kapitel men inget jag skulle betala extra för. Ingen stor dealbreaker för mig.

Lyssnar på ett fåtal poddar utan kapitel. Gillar att kunna hoppa fram till de ämnen jag är intresserad av.

Kanske därför TV kör kapitellöst, de vill man ska höra hela podden? :joy:

De kör kapitellöst för att Acast inte stödjer alla funktioner som en poddplattform borde ha stöd för.

När det gäller Kvartal som @xms67 skriver om har dom ju Acast-reklam som är avskyvärd. Bryter mitt i diskussioner och typ samma reklam som på radio och tv. :face_vomiting:

2 gillningar

Jag kommer börja med att inte betala då jag också tycker att 100kr i månaden för några podavsnitt blir för dyrt. Jag hade hellre sett en patrionlösning där det kunde kostat från 10kr/avsnitt. Då hade jag kanske kommit upp i 40-80kr i månaden. Så inte många tior mindre men jag hade betalat för det jag lyssnade på. Nät-tidningen läser jag inte heller.
Tyckte det var en ”stel” betalningsmodell som inte passar mig.

3 gillningar

Den är hemsk och förstör hela upplevelsen när den går in mitt i en mening.

1 gillning