Historien om Nordic Games

Tjena!

Efter att lyssnat på podden så kan jag inte låta bli att komplettera historien om Nordic Games.

Jag började precis skriva min bakgrund, när jag passerade 200 tecken hade jag inte kommit till 1998… så vi skiter i det. För att förklara snabbt vem jag är så får vi ett urval ur CVn.

Datacentrum, Butikschef Nordic Games som sedermera blev GAME, Volvosäljare i 6-7 år, tillbaka till spelvärlden KAM på Activision/Blizzard och de senaste 10 åren som säljare åt Somfy.

Lars Wingefors startade sitt första företag hemma i köket. Ni som kommer ihåg Sverigebladet (ett rabatthäfte som gick ut i hela Sverige på 80-90 talet) kanske kommer ihåg sista sidan där man kunde köpa och säja sina NES spel. Det var Lars grej. Han växte ut ur köket och gick samman med en serietidnings kille och de utvecklade sin business med Nordic Games butik i Karlstad ( Magnus om du ser det här kan du fylla på info) Vidare började de ”grossa” spel åt andra spelbutiker.
Skandinavien Software distribution startades och de bara växte. Öst sköten Pelle Lundborg ramlade in i företaget och Nordic Games butikskedjan växte till 5 butiker (om jag minns rätt).
Det här var tiden när it-bubblan växte som mest. Ett engelsk bolag som hette Gameplay köpte hela skiten.
Sedan kom boooooomen. Gameplay gick i KK och Lars vad gjorde han? Han gick till banken och köpte tillbaka skiten. Banken såg i och för sig problematiken med att sälja spel till sina konkurrenter och bad Lars göra sig av med Nordic Games butikerna. GAME i UK köpte dem samtidigt som de köpte kedjan Tradition. GAME gick ifrån 4 butiker till 12 över ett par veckor. (här finns också mycket att berätta)

Sedan kommer Peters minne ikapp och vi börjar prata pallförsäljning av ”gamla” spel.

Vill ni veta mer?

EBGames köpte Tradition, inte GAME. EBGames köptes senare upp av GameStop.

1 gillning

Påminns när jag försökte köpa loss macspel.se från Lars Wingefors och han ville ha 10 000 kronor för den. Lyckades förhandla ner det till 7000 kr. Oklart om jag faktiskt köpte den, jag trooor att jag ägt den en gång i tiden faktiskt. Såg dock att den var ledig nu så jag köpte den igen :grinning_face_with_smiling_eyes:

Han försökte också sälja på mig hela sitt lager av gamla Mac-spel :grin:

2 gillningar

Nu när du säger det. Det var ett tag sedan så minnet sviker. Nordic Games i Halmstad startades upp av en Mas och blev Tradition, Masen som jag skäms över att jag just nu inte kommer ihåg namnet på, han körde någon chefsroll när EBGames expanderade i Sverige. Vad tusan hette den kedjan jag menar. Jag skulle tro att GAME butiken i Malmö var den andra kedjan innan.

Chefsroll inom EBGames? Det är inte Thomas eller Peter du menar?

Dimman skingrades precis. Johan Andersson tänker jag på. Vi pratar i början på 2000-talet.

Ahh Johan. Han var min chef i början av min karriär på EB. Han jobbar med skor nu har jag för mig och är kommunalpolitiker.

Precis, han arbetade under mig i några månader på Nordic Games i Kupolen, sedan blev han också butikschef när Nordic Games öppnade i Halmstad (tror jag det var).

Kan inte flika in något än att Nordic Games ruinerade min tunna tonårsplånbok och föräldrars under slutet på 90-talet.
Var så stolt över att jag fick tag i en bättre begagnad Nintendo Virtual Boy där som jag tröttnade på efter en vecka, men att jag lyckades få tag på en betydde mer.

Älskade att kunna ringa in alla spelen jag suktade efter på sista bladet i Super PLAY-tidningen där Nordic Games annonserade. Sen att få ihop den bästa spelsamlingen för under femhundringen som man kanske kunde övertala morsan till att bidra med emellanåt.

Tack för mig :grin:
Please continue.