Hemmakontor - arbetsgivarens ansvar?

Har googlat lite men Bubblan brukar ha koll. vad gäller när man har ett hemmakontor när det kommer till utrustning såsom skärm, skrivbord, skrivbordsstol mm? Är det arbetsgivarens ansvar att stå för detta?

Hittar inget supertydligt utan mer att detta ska lösas i samförstånd mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Någon som har lite konkreta fakta och har kollat upp det här och vill dela med sig?

Ömsesidigt. Men en vettig arbetsgivare bör väl ha i sitt bästa intresse att tillhandahålla (viss?) utrustning även för en bra arbetsmiljö när den anställde jobbar hemifrån.

Hos oss får varje anställd en engångssumma på 4000 för att köpa eventuellt skrivbord/stol eller vad man kan tänkas behöva. Datornära utrustning (dator, tgb, mus, dockningslösningar, skärmar, trådlösa headset etc.) står såklart vi som arbetsgivare för. Man kan även låna stol från kontoret om man skulle vilja göra det.

Beror lite på vad som är din arbetsplats.
Har du ett kontor som är din arbetsplats men arbetsgivaren tillåter dig att jobba hemifrån behöver de inte köpa utrustning till dig (hemma).

Absolut, men arbetar för ett utländskt företag som inte alltid har samma syn på detta så behöver något konkret att maila över :slight_smile:

Mitt hemmakontor är min arbetsplats, har inget annat kontor.

Oh well, jag jobbar för ett amerikanskt företag. :stuck_out_tongue:

Från min länk.

Arbetstagarens ansvar vid arbete hemifrån – samarbetet är avgörande

Samtidigt som det formella ansvaret för arbetsmiljön är oförändrat, säger arbetsmiljölagen att arbetsgivaren och de anställda ska samarbeta för att skapa en god arbetsmiljö.

Det samarbetet blir extra viktigt när du arbetar hemma eftersom din arbetsgivares möjlighet att se, hantera och åtgärda arbetsmiljöproblem kan vara begränsat.

Som arbetstagare deltar du i arbetsmiljöarbetet genom att uppmärksamma risker i arbetsmiljön och rapportera dem till din arbetsgivare. Med andra ord – om du som arbetstagare upplever att något inte fungerar som det ska måste du meddela det till din chef eller ditt skyddsombud.

Hur är du anställd?

Fast anställning.

Då ska de ju se till att du har de verktyg du behöver för att utföra arbetet.

Exakt, men hittar inget stöd i arbetsmiljölagen eller liknande som styrker att det fungerar så :slight_smile:

Du får länka till reglerna så att @mrTravolta har lite ammunition. :slight_smile:
Jag har inte kunnat hitta något.

1 gillning

Vet inte om det finns någon specifik regel, men han är ju anställd, givetvis måste arbetsgivaren tillhandahålla nödvändiga verktyg. Kan ju vara idé att kika på vad det står i anställningsavtalet.

Hittade detta, känns som en rba start. Generellt verkar det inte finnas någon skillnad på en arbetsplats i hemmet eller på ett kontor vad gäller arbetsgivarens ansvar.

Tanken är att man ska tolka reglerna som så att om arbetsgivaren "tvingar" dig att jobba hemma gäller samma regler som på en arbetsplats om vi pratar arbetsmiljöregler. Försäkringar är lite annorlunda. Problemet för dig kan vara att det är svårt att läsa ut detta ur lagtexten.

Här är en bra(?) intervju med Svenskt Näringslivs arbetsmiljöexpert. Jag har själv jobbat med dessa under en period så jag kan intyga att hon ligger mitt i dagens tolkning av regelverket. Ett problem, utöver att det inte går att utläsa allt ordagrant ur paragrafer är att det nog inte finns några vägledande domar som du kan ha nytta av.

Tack, det var värdefullt!
Tror inte jag behöver några domar utan mer vägledande texter. Vi är ett stort företag och för att få lite gehör för mina behov här kommer min närmaste chef "kräva" att jag får vissa saker för att hemmakontoret ska funegra så jag letar mest lite ammunition att ge till honom :slight_smile:

Själv så har vi löst det att man får låna hem utrustning från kontoret.

1 gillning