Hemlarm från Verisure

Tack för tipset! funderade på att avsluta mitt abonnemang och det är 12 månader uppsägningstid som jag måste betala ca 500 kr/månad.

Vad hjälper det om man bor på landet och det tar minst 30 minuter innan någon kommer…

På landet är det djungelns lag som gäller, då står grannarna för utryckning och “åtgärd”. :rofl::rofl:

Spelar ingen större roll om man bor på landet eller inte, det tar den tid det tar. Men vill man slösa 3000-6000/år på ett abonemang så är det som tur är valfritt.

Det är ju upp till var och en. Alla bor ju inte på landet. Jag svarar utifrån egna erfarenheter och då bor jag i centralort där ankomsttiden på räddningstjänsten är ca 8 minuter. Väktare allt från 5-30 minuter kanske. Med ex ett verisure larm larmas räddningstjänsten betydligt snabbare, långt innan en brand brutit ut genom fönster så ex grannar uppmärksammar det. Då har oftast elden gått för lång innan rtj anländer.
För egen del lägger jag ju hellre 5000 kr på ett larm om året en kanske massa onödiga tv kanaler mm.

1 gillning

Det var längesedan tjuvar genomskådade dessa.

Vem ska övervaka det?

Det tar längre tid om ingen upptäcker branden.

Det är 2020 nu ändå, tekniken går framåt…

Man behöver inte betala 3 000-6 000kr/år för att någon ska upptäcka en brand, det går alldeles utmärkt att göra med tekniska lösningar idag som man har egen kontroll över, som kan skicka alarm till sig själv, grannar, släktingar.

Var väl någon här i tråden (eller om det var något annat forum) som är jättenöjd användare av Verisure (eller någon annan liknande leverantör) och haft det i 10 år utan att man haft något nytta av det, inget har hänt, 30-60 000kr för ingenting.

Men alla gör såklart som man vill som tur är.

1 gillning

Tänker du likadant kring försäkringar?

Det är ju så här med den här typen av utgifter: De är supertråkiga så länge de inte behövs, men när det väl smäller så är man tacksam att man hade dem.... :wink:

2 gillningar

Och dina grannar och släktingar reagerar 24/7 inom någon minut?
För du vet väl att bränder går ganska snabbt?

Vem tusan har försäkringar? Det är väl helt onödigt. :rofl:

Det är lite som en gång när vi var några som käkade på ett ställe som framförallt hyrde ut rum åt utstationerade byggare. Typ 100 byggare från olika delar av östra Europa. Jag frågade killen som stod i matkassan om det aldrig blev stökigt med 100 män som verkade konsumera en del öl. Killen tittade överraskat på mig och sa “Nää, det är en Serb som äger stället…”

Jag tycker det är rätt enkelt med larm och försäkringar, man väger risk & kostnad för att sedan bestämma vad man själv tycker är vettigt för sina behov. Det mesta är ju frivilligt om vi bortser från bilens trafikförsäkring och det finns väl inga rätt eller fel i detta.

Självklart, det är vad grannsamverkan är till för, iallafall här.
Brinner det så brinner det, det kommer att vara för sent ändå. Vill någon göra inbrott så gör man inbrott, det kommer att vara för sent ändå.

Dessa klisterlappar som folk betalar tusenlappar för (från Verisure och andra) och det känns bra så får man väl göra det. Själv har jag en Securitas-skylt på huset, kanske det får en inbrottstjuv att välja ett annat hus att bryta sig in i? Kunde inte bry mig mindre, vill någon göra inbrott så gör man inbrott, inget jag kan påverka mer än att varna för att det finns skalskydd, kameror och larm.

Alla bestämmer själva, det finns inget rätt eller fel, känns det bra så kör på. :slight_smile:

Läs gärna mitt inlägg nr 10

Nej, om man upptäcker en brand direkt så är det inte för sent.
Däremot om man litar på en sovande granne.

Smart brandvarnare…

Fast den kan ju hackas iofs :wink:

Nej, det är en vanlig brandvarnare.

HEHEHEHE!

?

Har du en smart brandvarnare så får du ju notis i mobilen kan kolla kameran och larma. Lika snabbt som om en operatör hos larmbolaget hade gjort det.

1 gillning

Exakt så, 2000-talet är fantastiskt. :laughing:

1 gillning

Tyvärr har jag lite mer att göra i mitt liv än sitta klistrad vid mobilen dygnet runt.
Därför köper jag övervakningstjänsten av Verisure.