Helsteka kött samtidigt med Pommes?

Jag har en fråga om logistiken när man helsteker kött i ugn och samtidigt vill ha Pommes frites. Jag har trots att jag passerat de 50 inte fattat hur man gör..:relaxed:

Köttet kör jag ofta på max 125 grader och det puttrar på bra. Men pommes kräver ju ofta 225 grader och 25 minuter. Höjer man temperaturen till 225 förstör man ju köttet. Så hur gör ni? Går det?

Man köper en AirFryer så är problemet löst. :joy::joy:

6 gillningar

Det var så den uppfanns…:sweat_smile:. Men vill absolut undvika en maskin till i köket.

1 gillning

Bara att inse för eller senare så står det en där, varför dra ut på lidandet? :joy::joy::joy:

2 gillningar

Några alternativ.

Lägg köttet på grillen istället.
Ha två ugnar.
Kör klar köttet, vira in det i slaktarpapper/folie och handdukar och lägg det i en kylväska så håller det sig varmt medans du gör pommes.

Eller välj ett kött du kan köra i samma temperatur som pommes.

1 gillning

Inget av det där är ju optimalt om man vill fixa något i köket. Det jag har testat är att vira in köttet i folie och handduk. Men på 25-30 minuter blev det för kallt tycker jag. Kanske får addera kylväska och bättre omslag.

Är det inte små bitar kommer det lätt hålla värmen i en liten kylväska.
Vet inte vad det är för kött och om du endast har det i ugnen men efter kylväskan kan du ju vända det ett par gånger i en varm stekpanna för lite extra yta och värme.

1 gillning

Ofta är det nöt på 1-1,5 kg. Ibland fläsk. Nöt svårare.

Nötkött ska ju inte vara så varmt, innertemp under 60 grader och så lite vila och servering så kommer den alltid vara ljummen.

Fritera pommes?.

Tycker du ska göra det… Känner att den jag köpte kommer stå i skåpet tills den åker ut. Tyvärr.

1 gillning

Får prova nästa gång. Folie, handduk och kylväska. Vad gör man inte gör att få perfekt pommes…?:grin:. Nää, man AirFryar inte…! :joy:

1 gillning

Jo då man airfryar, gör dig en hatt istället av folien. :joy::joy::joy:

1 gillning

Brukar köra den nästan helt klar, sen in i bakplåtspapper och sen in sista minuterna på pommesen så den blir lagom varm igen.

Meeeen som tidigare talare så har matlagningen blivit sjukt mycket smidigare sedan vi skaffade en…

6 gillningar

Jag brukar ta ut köttet strax innan det är klart och sen sätta in det k ugnen igen när pommersk börjar bli klara.
Vanlig potatis kör jag ibland in ugnen med köttet på låg temp länge och höjer tempen när jag tar ut köttet. Det funkar det också. Fast numera har jag en fritös till pommes. :grinning:

Man gör dem i fritösen och inte ugnen om de ska bli perfekta :wink:

Jag HAR INTE någon fritös, luftstekare aller annan liknande pryl…:sunglasses::joy:

Varsågod: Xiaomi Mi Smart Air Fryer 3.5L - Hitta bästa pris på Prisjakt :wink:

Haha… Jag. ska. inte. köpa. en. luftstekare…:grin:

Vänta ett par veckor så ser vi nog i “Vad köpte ni senast?” tråden:

Furgan tyckte tydligen att vi skulle skaffa en Airfryer. :joy::joy::joy::joy:

3 gillningar