En av sakerna med julen som verkligen är supermysig nu när det är mörkt större delen av dagarna är all belysning man har hemma. Men det kan vara ett riktigt ångestmoment om man ska koppla i och ur allt manuellt varje dag.
Med rådande elpriser så är det nog inte många som låter julbelysningen stå på och lysa dygnet runt och dagens fråga till er är om ni har er julbelysning uppkopplad till det smarta hemmet? Undertecknad har slängt in all julbelysning i HomeKit och använder lite olika produkter. En gång per år så åker min Ikea-hubb fram och det är för att jag har åtta smarta pluggar som jag tidigare köpt till den. I barnens rum finns både en julstjärna och en lite mindre julgran som jag kan stänga av och sätta på i Hem-appen. I köket så har jag tre julstjärnor och i dessa har jag satt Philips Hues kronljus och i julgranen har jag Philips Hue Festavia som är en ljusslinga som styrs direkt via Hue-appen eller Hem-appen.
I vårt sovrum har vi en julstjärna till och den styrs av en smart plugg från Ikea och på balkongen har jag en utomhusljusslinga från Philips Hue. Sist ut har vi ett gäng batteridrivna ljus som tyvärr inte är smarta men det följer i alla fall med en liten fjärrkontroll så man slipper gå att stänga av varje enskilt ljus manuellt.
Så hur ser det ut hemma hos er och vilka smarta produkter (eller inte smarta produkter) pyntar du med i jul? Dela gärna en bild eller två i vårt forum och dela med dig av dina fina och smarta lösningar.
Givetvis styr jag julen smart, homekit är det enda jag använder.
Kör automatiseringar med timer. Julstjärnan tänds 04.30 varje och brinner ett par timmar. Sedan tänds den igen vid 17.00 så det är mysigt när man kommer hem.
Har inte varit lika duktig som Sevis och bytt namn på mina befintliga lampor som nu sitter i juligare fötter och stjärnor.
Det är en del smart belysning som klätts om till jul men annars har frugan lyckats köpa på sig slingor och annat som går på batteri och timer.
Japp försöker automatisera så mycket som möjligt här. Julgransbelysning och adventsljusstakar/stjärnor tänds och släcks baserat på solupp/nedgång och vissa fasta tider. Har tex inte granen tänd över natten.
När det gäller granen är jag nog mest stolt över ”vattenvakten” som jag byggde ihop av en aqara vattensensor, lite kablar och HA som notifierar mig omvänt dvs när den slutar att detektera vatten -> dags att vattna granen!
Blir fruktansvärt frustrerad över att Apple inte ger oss några mysiga ikoner i homekit för julen, speciellt som dem borta i Amerika är galna i just belysning under dessa högtider.
Har två Twinkly, en i julgranen och en i uterummet. Sedan två Meross pluggar utomhus för den belysning.
Upptäckte också att julstjärnan i köket hade en lampa från IKEA så den fick åka in också.
Allt tänds vid solnedgång och släcks vid 23. Körde förut utomhusbelysning hela natten men med elpriset blir det bara kvällarna.
Twikly, Philips Hue, Meross står för mitt smarta kring julen. Att Meross släppte utomhuspluggar underlättade en hel del för den belysning som inte är smart från början.