Hel potatis i Airfryern?

Hustrun har i mer än 15 år jagat den perfekta potatisen. Hel, rostad i ugn ska det vara. Oftast blir det mycket bra men hennes jakt går vidare efter den perfekta potatisen(måste varit samma med män innan hon träffade mig..:blush::sweat_smile:). Den ska vara krispig på utsidan och mjuk men inte vattning eller grynig på insidan. Hon har testat mängder med recept och metoder. Alltifrån djupfryst potatis in i ugn till smörkokta.

Nu i veckan frågade jag en kock hur han skulle göra. Hans svar var kort och gott, kör dem i en Airfyer. Detaljerna var att pensla dem med smält smör ett par gånger, i början, och i mitten av tillagningen.

Har någon av er testat att köra hel potatis i Airfryern? Om ni är nöjda, hur gjorde ni? Gick det snett, vad var felet?

1 gillning

Om man är ute efter den perfekta potatisen spelar väl också vilken sort potatis som används.
Olika sorter har ganska olika sätt att uppföra sig.
Jag har absolut ingen kunskap om detta men det handlar väl mycket om hur mycket vatten och stärkelse olika sorter har.
Så hur den tillagas är inte allt. :man_shrugging:

1 gillning

Jag föredrar oftast Amandine, tycker det sällan blir dåligt med dessa! :slight_smile:

Sant. Väldigt stor skillnad i både konsistens, hur de reagerar vid tillagning och smak.

Tänker du generellt eller som helstekt i ugn. Annars är de en av mina favoriter som kokt och klyftor i ugn. Nästan lika bra som Mandelpotatis. :blush:

1 gillning

Tänkte så som ugnsrostade, hela, halvor eller klyftor :heart_eyes:

Funkar även som kokt, men jobbiga att skala kanske om man inte vill äta med skalet på :slight_smile:

1 gillning

Såg ett klipp med Tarek Taylor om det här. Förkoka potatisen lite, runt 8 min.
Sen hälla av i ett durkslag... Gärna röra runt potatisen i durkslaget så ytan på potatisen ruggas upp lite... Så det nästan ser ut som en bomullstuss.
Sen in o rosta i ugnen till önskad färg.
200 grader varmluft.

Sen kan man bygga vidare på denna och göra "Dirty potatoes" med lite tapenade på svarta oliver :person_shrugging:

1 gillning

Tack för tips.

Om det är mer bakpotatis hon är ute efter, med krispigt skal, så rekommenderar jag att baka den i micron (5+5 min) och sen pensla med smällt smör och rosta i ugnen för att få den krispig.

Vet inte, det är skalad potatis hon jobbar med.

Ok, då vet jag inte om min metod funkar utan Airfryern kanske är lösningen.

1 gillning