Hej Siri, sätt igång vattnet i vasken

Från sajten:
image

Amerikanska företaget Kohler har släppt produkten du inte visste du ville ha. En diskbänksblandare med stöd för Apple HomeKit och som dessutom har inbyggd rörelsesensor.

Kohler är ett företag med anor från 1873 och då inom VVS-branschen. Produkterna är inget vi ser till på våra breddgrader men de har nu kombinerat en relativt tråkig produkt som en köksblandare med smart teknik. Deras blandare Kohler Setra Smart Faucet har stöd för Apple HomeKit och som bonus även en inbyggd rörelsesensor för att låta vattnet börja rinna. Det senare säkert mer användbart än att kunna röststyra men ändå en kul produkt. Bara att vifta lite med händerna för att vattnet ska börja rinna.

Blandaren dyker upp i Apple HomeKit där du kan öppna eller stänga kranen. Det går dock inte att inkludera den i några automatiseringar direkt i Hem-appen utan detta får göras via t ex Eve Home-appen. Väljer du att använda Kohler Connect-appen kan du även se vattenförbrukningen i kranen. Den har även stöd för såväl Google Assistent som Amazon Alexa så det är fritt fram att låta rösten fixa vattenflödet när du diskar.

Shane Whatley, killen i USA som bygger ett YouTube-hem har gjort en genomgång av blandaren och installationen av denna. Ta del av klippet här!

Utöver funktionen att kontrollera vattenflödet kan du även få notiser om kranen skulle vara på och vattnet flödar fritt. Den ansluts till ditt wifi-nätverk (2,4 GHz) och finns i olika utföranden och färger och kostar runt $400.

Ser du någon nytta med att kunna öppna och stänga kranen i köket med rösten? Diskutera för- och nackdelar i Bubblan.

Källa: HomeKit News

1 gillning

Ser inte behovet alls. Kul med uppkopplade saker men ibland undrar man nyttan. Pratade lite med min fru om Tado och deras produkt som skall sättas på elementen. Hemma hos oss sätter vi på elementen på femman när hösten kommer och stänger av till våren. Att lägga 10 000:- på det finns ju ingen vinning rent ekonomiskt.

Undrar hur försäkringsbolaget ställer sig om man är bortrest och den sätter igång av sig själv och spolar vatten i 2 veckor.

Tado är lätt ett av de bästa köpen jag gjort. Mycket jämnare temperatur i huset sedan jag installerade dessa. Appen påstår att jag sparar pengar iaf. Och sen att den automatiskt sänker temperaturen över natten är även det guld

1 gillning

Nu har jag inte Tados produkt för element men för Luftvärmepumpen/AC:n och det är väl just det som är hela grejen. Att när du (som troligtvis majoriteten av människor) drar upp något på en högre nivå och lämnar det där i ett halvår inte behöver tänka på det. Tado och liknande uppkopplade sakers uppgift är att korrigera och ändra detta (och förhoppningsvis sänka totalkostnaden) när 5:an är alldeles för högt inställd värme. Eller missuppfattade jag ditt inlägg? Men att styra kökskranen med Siri känns som extremt få användningsområden :sweat_smile:

1 gillning

Vattenburen värme är alldeles för trög för att regleras per dygn eller ännu värre per timme. Nu har jag dock Tado själv och det jag uppskattar med dem är att de motionerar ventilen som det så vackert heter, tidigare har jag behövt ta bort termostaterna på vissa element och slå försiktigt på den lilla pinnen för att den skall lossna.

Dessutom är det rätt bra känsla på vreden och tydlig överblick att visa temperatur i stället för 1-5 (resultatet är ju dock det samma). Och ibland är det faktiskt lite nice att bara ta fram mobilen och sänka värmen något temporärt i något rum för att man känner sig lite extra varm eller lite frusen.

Men tipset är att köpa dem när Proshop har fina paketpris på dem.

2 gillningar

Nä, du uppfattade det rätt. Och jag har dessutom fått jämnare temperatur i huset som sagt. Och behovet av att styra vattenkranen med Siri är obefintlig. Rörelsesensor är väl enda funktionen som faktiskt är praktiskt med denna produkt.

Hade problem med ett av rummen där det var allt eller inget när man satte igång det med vanlig termostat. Numera håller det elementet inställd temperatur sedan jag monterade tado

Kanske stor skillnad på hus och lägenhet, vet ej då det var väldigt länge sedan jag bodde i hus, men kan det verkligen skilja så mycket? Kan du verkligen uppleva en skillnad när du använder dessa termostater kontra de traditionella?

1 gillning

Jag tycker mig uppleva det iaf. Och som sagt ett rum var elementet väldigt svår att ställa in innan. Det var maxtemperatur eller helt avstängt. Detta problem har jag inte längre

Frågan är om de gamla termostaterna helt enkelt var slut och inte längre hade någon termostatfunktion utan bara av/på

Fast det sitter två små element i hörnet på detta rum. Märkligt att båda skulle gett upp och ingen annan termostat i huset

Hur gamla var de?

Lika gamla som resten av huset, byggt -91.