HD lagring

Hej.

Jag letar efter en hd-låda eller vad det nu kan heta, har en massa hårdiskar som jag vill ha ut på mitt hemmanät.

Har mellan 4-6 hårdiskar som jag vill komma åt.

Så har folk tips så vore det tacksamt.

Tjo!

Du skriver inget om hur dessa ska hitta ut på nätverket. Ska dom anslutas med USB till en router, i så fall vilken router har du? Ska dom delas ut med hjälp av datorn? Vilket operativsystem kör i så fall datorn? Är du ute efter NAS att stoppa hårddiskarna i? Vad har du för budget?

Tänkte med vanlig tcp ip kabel, trådlöst går också bra.

Jag är en privatperson så det är ingen företagsbudget så att säga.

Som du säkert förstår har jag ingen aning om vad som finns eller hur dom funkar. Därför blir det omöjligt att säga budget, eftersom jag varken vet vad de heter eller vad den billigaste kostar, har en svag känsla av att den dyraste inte är intressant.

Nej jag har ingen serverhall, så var den frågan besvarad innan den ställdes. :slight_smile:

Funkar det med USB-C? Kan det här vara ett alternativ?

Denna är bara för fyra diskar, det finns större modeller som sväljer fler diskar. Men priset springer ju iväg ju större dom blir.
Jag bör också tillägga att jag inte har någon egen erfarenhet av dessa hårddisklådor.

Om du har gamla hårddiskar som är fyllda med data som du är rädd om, (tex musik, bilder, filmer osv) så skulle jag istället föreslå en NAS eller en hårddisklåda med någon form av säkerhet ifall en eller flera diskar går sönder.

Här kanske du hittar vad du söker?

1 gillning

Satsa på en NAS. (Network Attached Storage).

Jag har alltid gillat Synology. Enkla och har de funktioner man behöver.
T.ex. denna: Synology NAS DS620slim 6-bay - Nätverkslagring (NAS) - Komplett.se

:beers:

3 gillningar