HBO Max tar över Norden

Testade nu på iPhone och det verkar rulla på igen. Verkar som tjänsten låg nere ett tag, iaf för vissa då. Fick bara helsvart ruta på iPhone när jag försökte spela ngt, och felmeddelande på ATV under kvällen igår

DownDetector är rätt bra vid sådana här tillfällen. Jag misstänker att HBO Nordic motsvarar HBO Max och att de helt enkelt inte har uppdaterat med rätt tjänst

2 gillningar

Märkligt ändå det fungerade på Android device och inte iOS. Man tycker video strömmarna ska komma från samma ställe.

Fast om du tittar på “rapporteringen” så ser du exempel på att det fungerat för vissa med iOS så jag tror att din slutsats inte håller.

Snarare så var det så att det fungerade för vissa och inte för andra och vi vet inte varför.

Det är inte säkert att strömmarna kommer från samma ställe. Det är kanske snarare sannolikt att de kommer från olika ställen för att få en balanserad last (killgissning)

De använder olika tekniker för material på Android och iOS:

Jag skulle titta på ett avsnitt av Big Bang Theory igår kväll på HBO Max men min ATV stod bara och tuggade. Jag prövade ett annat avsnitt som då startade. Jag gick tillbaka till avsnittet som inte startade först som nu gick att spela upp. Så något pågick igår kväll.

Klart det lastbalanseras. Men tex alla i sthlm lär gå mot samma datacentre. Självklart kan ju lastbalanseringen göra så att den känner av att det är knas på ett datacentre och skickar dig till annat… men då ska det vara så för ALLA.

Vet inte om det är skillnad mellan Netflix och HBO men Netflix har olika servar beroende på vilken operatör man har.

Yepp Netflix har/hade “Reverse proxy” hos operatörerna/isp för att spara på infrastrukturen

Tror ärligt talat sådana lösningar har spelatut sin roll lite… Men är väl inte omöjligt ändå

1 gillning