Hastighet på internetuppkoppling

I dag bytte jag från Bahnhof 1000/1000 Mbit till 250/250 Mbit som jag anser räcker gott och väl för en liten familj (två vuxna och en femåring).

Vad har ni för bredbandsleverantör och hastighet på uppkoppling – och hur motiverar ni ert val?

Bahnhof 1000/1000, vi fixade avtal i föreningen.179:- i månaden direkt inbakat i avgiften, inte mycket att fundera på :slight_smile:

5 gillningar

Då är det inget att fundera på. Svårare att motivera 689 kr/månad som man knappt utnyttjar.

Jag flyttade nyligen till hus och valde Bahnhof 100/100 mbit. Känns fullt tillräckligt då jag aldrig laddar ner filmer eller liknande. Ska teoretiskt kunna köra 4 st 4k-streams via Netflix på detta och har bara två TVs hemma :slight_smile:

Edit:
Känner mig lite Ove Sundberg nu när ni har så snabba uppkopplingar, får nog omvärdera detta…

3 gillningar

Har haft 250/100 hos Telenor sedan vi fick möjligheten att använda fiber. Lagom hastighet ner för att snabbt tanka spel och liknande. Bytte nyligen till 500/500 bara för att jag kan utan att priset ökade.

1 gillning

Känn inte så. Om du märker att 100/100 Mbit inte skulle räcka är det enkelt att byta upp dig i hastighet. Jag bytte genom att chatta med Bahnhofs kundtjänst och någon timme senare var det ändrat.

250/250 telenor. 125kr/månad genom BRFen.
Kan gå upp till 500/500 för 30-40 kr mer men har inte användning av den hastigheten.

1 gillning

Vanligtvis har jag 100/100 från Bahnhof men sedan pandemin drog igång så uppgraderade dom mig till 500/100

2 gillningar

Bahnhof 100/100. Jag strömmar någon enstaka hyrd film från iTunes under vintern. I övrigt mest okynnessurfning på forum.

Skulle jag jobba hemifrån så hade jag uppgraderat hastigheten för att köra Remote Desktop och liknande, men inte vid den punkten än.

1 gillning

Halebop 100/100 för 360kr månaden, räcker gott och väl för två pers.

1 gillning

När jag äntligen kunde få fiber valde jag det snabbaste jag kunde få, 500/500.
Hade adsl 16mbit fram till 2018.

1 gillning

500/500, men ska byta till 100/100. Ska byta från Telia, väljer mellan Bahnhof och en lokal leverantör, där skillnaden är att den lokala kör ipv6. Dock nöjd med Bahnhof sen tidigare, så velar lite.

1 gillning

I lägenheten har jag A3 1000/1000. Ingår i avgiften till föreningen. Har för mig att man höjde avgiften med 79:-/månaden för alla. Går inte att välja bort.
I huset i Jämtland har jag 100/100 via Telenor.

3 gillningar

Har Bahnhof 100/100. Betalar knappt 300 kr/mån.

Innan jag flyttade hade jag Telenor 250/250 för 249 kr/mån. I praktiken märker jag ingen större skillnad av den lägre hastigheten, då jag sällan sitter och väntar på större dataöverföringar.

1 gillning

Bahnhof 250/250 VillaFiber för 399:-/månaden.

1 gillning

Telia, 500/500. Tror det egentligen kostar ca 600kr/månad men vi har nåt konstigt avtal där man bara lägger på en mindre summa för det som ingår i hyran (100/100) så betalar 549kr/månad för bredband och tv.

1 gillning

Ska tillägga att vi är två vuxna som arbetar hemifrån sedan oktober.
AppleTV används för TV-tittande. Lite hue + trådfri hemma. Några airplay-högtalare.
Vi hade nog klarat oss med 100/100.

1 gillning

Ska kanske tillägga vad som är uppkopplat hemma:

  • 2 st iPhone
  • 3 st iPad
  • 2 st MacBook Pro (används i stort sett bara för arbete)
  • Apple TV 4K
  • Amazon Kindle
  • Nintendo Switch
  • Xiaomi Air Purifier
  • Roborock
  • Sonos
  • Philipe Hue, IKEA Gateway, Aqara + diverse HomeKit-tillbehör

Tror också att vi skulle klara oss på 100/100 Mbit egentligen men det var ingen större prisskillnad till 250/250 Mbit och jag gillar tanken på en viss marginal.

3 gillningar

En normal kväll används följande som drar lite bandbredd.
Jag: Google Stadia
Son 1: Onlinespel+Discord-röstsamtal
Son 2: Onlinespel+Youtube+snapchat-röstsamtal
Fru 1: Netflix/Viaplay eller annan tjänst

100/100 hade nog blivigt lite snålt.

1 gillning

1gbit har vi i huset. Huset har en 155gbit Länk till dU där vi också köper en QoS mot internet på 50gbit.
dU har ExpressRoutes till Azure, Google och AWS

Detta fördelas på 92 lägenheter.

2 gillningar