Hårdvara för Home Assistant

Jag har en äldre Intel Nuc som Home Assistant har rullat på i många år nu, men den börjar bete sig konstigt och misstänker att det är hårdvaran som börjar ge sig. Vad tror ni är bästa hårdvaran för Home Assistant om det är dags att byta. Är Yellow eller ska man satsa på något annat?

Jag kör inget annat än Home Assistant på den

Du har ingen NAS eller nåt? Kör HA på min Synology NAS.

MiniPC från Ali?

Nä, min gav upp för några år sedan och har inte saknat den sen dess

Vad är fördelen med köpa på Ali, blir troligen över 2000kr ändå

Jag kör min HA i VirtualBox på en server.
Mycket för att det är lätt att ta backup på en VM och lätt att flytta mellan.

Jag har dock ingen server, :thinking:

1 gillning

De beror ju vad du köper. :slight_smile:
Priset på Ali är det du betalar, tillkommer inget mer såvida du inte går helt banans och köper det dyraste.

Jag köpte en sådan för 1500 spänn, kom på 10 dagar och rullar på bra nu.

Ingen tull eller liknande?

Nope, finns som sagt en euro gräns. Prova att lägga en order utan att gå sista steget. Där ser du om importkostnaderna är inkluderad.

Min dök upp i Postnords app ganska tidigt, kom in via nått EU land.

Hmmm någon gammal dator som kan köra virtual box?

Jag har beställt en MiniPC till i måndags, skriver några rader i Ali tråden om det går lika smidigt denna gången…
Köpte från,
findarling Mini PC Store

2 gillningar

Kör debian på en gammal macbook pro, sen docker (överväger vm snart för att lättare kunna migrera om jag känner för det)

Är just sådant jag önskar slippa, körde VM och grejer tidigare men blev bara krångligt och onödigt då jag inte använde det alls. Så ren installation av HASS OS är det jag kör nu

1 gillning

Kom på elva dagar N3700, 8 GB, 128GB SSD. Windows 11 var förinstallerat, la på Debian istället. Direkt i brevlådan utan extra kostnader, 2000kr totat. Inget wifi! Nu har jag två. :slight_smile:

3 gillningar

Fint med ETH0 och ETH1. Känns som prisvärd maskin t.ex Pfsense :innocent: :nerd_face:

Har en mac mini 2011, funderar på om man ska ge haOS ett försök (kör ju redan det på landet på en pi och det är galet trevligt att slippa mecka :slight_smile: )

Har precis samma tanke, att den är bra för PfSense. Funderar på att köpa en tredje MiniPC för att ha att labba med PfSense på. Blir så dålig stämning i huset hemma när jag goofar upp den riktiga PfSense routern. :sweat_smile:

Det lutar lite åt något sådant här, men hur ska jag tänkta med processor? i3 7100T 3.4 GHz, eller kanske i5-7500T 2.7 GHz?

Tänkte köra Proxmox med HA och troligen några andra VM också

Vilket som kommer fungera klockrent för HA med några kameror. Släng in en Coral om du vill köra lite mer avancerade detections på kameror och du klarar dig utan problem.

Jag har en Intel Nuc i5 för enbart HA och några add-ons. Har även en separat server med docker och typ 15 containers inklusive plex med HW transcoding.

Jag har en Optiplex 7050 micro med en i3 eller i5 :nerd_face:
Funkar bra till det lilla jag hunnit fixa :joy:

1 gillning