Hårdvara, emulering och retrospel!

Jag själv är en ganska stor spelare av äldre spel, och har vissa perioder där jag spelar aktivt. Jag vet dock inte hur intresset för retrospel är här inne.

Själv brukar jag mest spela SNES, GBA, N64 från Nintendo. PS1 och PS2 av Sony. Lite Dreamcast m.m.

Några av min äldre spel som spelas är:

SNES:

Chrono Trigger (1995).
The Legend of Zelda - A Link to the Past (1991), det bästa Zelda i mitt tycke.
Final Fantasy VI eller III (1994), Samma spel.

GBA:

Castlevania (gillar alla 3 spelen). Castlevania - Aria of Sorrow är dock en favorit av spelen.
The Legend of Zelda - The Minish Cap (2004).

N64:

The Legend of Zelda - Ocarina of Time (1998).
Star Wars - Rogue Squadron (1998).

PS1:

Alundra (1997).
Blood Omen - Legacy of Kain (1996).

PS2:

Baldurs Gate Dark Alliance 1 och 2.
Resident Evil 2 (1998).

Dreamcast:

Silver (2000).
Resident Evil - Code: Veronica (2000).
Metropolis Street Racer (2000).

Ett litet urval av spel som ligger mig varmt om hjärtat och spelas då och då fortfarande! Om ni inte spelar retrospel så kanske ni kan fylla på med spel från barnsben. Spel ni växte upp med!

Oj, alundra hade jag helt glömt bort, spelade det mycket när det var nytt!

Jag spelar för tillfället om gamla ff7 (sen ska jag plöja igenom 8 och 9 också) och väntar på att dom snart ska släppa Suikoden I och II till xbox och switch (dom var mina absoluta favoritspel när playstation (1) var den fräcka konsolen). Ett annat var Azure Dreams.
Nästan sugen på att plocka fram den gamla PS1:an och se om man kan få igång den på en modern TV :stuck_out_tongue_winking_eye:

Mina barn är rätt förtjusta i retro-spel (och även spel som påminner om retro-spel).
Dom spenderar majoriteten av sin speltid på Undertale (inte retro, men retro stil) och grabben kräver dagligen att vi ska spela antingen Donkey Kong (riktigt gamla varianten som finns till switch nu) eller Panel de pon.

Jag är väldigt glad att ungarna spelar den typen av spel, för jag har alltid varit av åsikten att spelbarhet är mycket viktigare än foto-realistisk grafik, och dom verkar tycka samma sak :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 gillning

För den som har sin GameBoy kvar finns ett helt nytt spel att köpa på kassett.

Går att ladda hem som fil och köra i emulator också.

2 gillningar

Alundra är ett fint spel. Gillar man Zelda så kommer man gilla Alundra! Bitvis bättre i mitt tycke. Tyvärr får jag emulera spel då jag inte har några äldre konsoler kvar :confused:

Jag har dock växt upp med riktig hårdvara. Så den biten har man upplevt som tur är. Grafik tycker inte jag heller är så viktigt!

Jag måste nämna ett av dom vackraste spelen som gjorts. Det kom ut till PS2 2001 och heter Ico. Både vacker som i grafik och äventyret i sig själv!

Nu ska jag ta en sväng med Alundra!

Nu har jag alldeles för många spel rullandes :confused:

Dethär är min emuleringsmaskin om någon undrar:

Radxas egna låda med passiv kylning som håller allt svalt utan fläktar:

Rullar lite olika operativsystem på den. Ubuntu, Debian och även Android. Den är dubbelt så snabb som en Raspberry Pi 5 och klarar spel upp till PS2. Så PS2, GameCube och Dreamcast är inga problem. Allt under fungerar naturligvis också.

2.5G NIC, NVMe och lite annat godis på den. En av mina favoriter när det kommer till SBCs. Dock dyr för en SBC!

1 gillning

Kommit en bit på The Legend of Zelda - A Link to the Past and Four Swords:

Inte lätt spel! :confused:

1 gillning

Nu blir det Castlevania - Aria of Sorrow:

Bör vara igenom det till kvällen. 6-8 timmar eller liknande vill jag minnas det tar!

Edit:

Nu ska jag på lite nyare grejer med PS2 och Baldur's Gate - Dark Alliance 1 eller 2.

Jag gick på lite Blood Omen - Legacy of Kain till PS1.

Gillar detta spel, men det har sina brister tyvärr. För mörkt, laddar lite för ofta och är bitvis svårt.

2 gillningar

Om någon hade tänkt att börja med emulering så här är en liten start med emulators jag använder. Alla är testade på ny hårdvara och Windows 11 24H2 och Linux. Debian based distros dock!

För SNES har jag ett par så som ZSNES-v1.51, Mednaffe-v0.9.3 och Mednafen-v1.32.1. ZSNES är rikigt gammal och jobbig att använda, men väl inne i spelet fungerar den bra. Mednaffe är en front-end för Mednafen. Man måste alltså ha båda.

När det kommer till GBA så gäller mGBA-v0.10.4 och även Mednaffe-v0.9.3, Mednafen-v1.32.1 fungerar. Även till PS1 fungerar den med rätta BIOS filer. Den är dock känslig och vill ha speciella BIOS-filer med SHA256 checksum:

scph5500.bin "9c0421858e217805f4abe18698afea8d5aa36ff0727eb8484944e00eb5e7eadb" (J)
scph5501.bin "11052b6499e466bbf0a709b1f9cb6834a9418e66680387912451e971cf8a1fef" (US)
scph5502.bin "1faaa18fa820a0225e488d9f086296b8e6c46df739666093987ff7d8fd352c09" (E)

N64 har jag bara en som jag använder, Project64-v3.0.1. N64 är tyvärr väldigt svårt att emulera spel till. Fortfarande många som inte fungerar som dom ska. Dom flesta populära fungerar dock.

PS1 har jag den som är nämd över. Mednaffe-v0.9.3 och Mednafen-v1.32.1.

PS2 PCSX2-v2.2.0 med BIOS:

Sedan finns emulering för dom flesta spelkonsoler så som, GameCube, Dreamcast + många mer! Nästa gång om någon är intresserad!

Edit:

Bild på Mednaffe och vad den i sig själv klarar att emulera:

1 gillning

Köpte för några år sedan en konsol från Anbernic. Så himla trevlig maskin att spela klassiska handhållna som GBA/GB/GBC/SNES osv på! [Anbernic RG350]

Använde mig av denna guiden (ADAM-Image) med för att få fram covers och sortera alla spel i vilken konsol de tillhör :nerd_face:

1 gillning

Vanligtvis har jag någon form av helhetslösning med batocera som exempel. Men gillar att även ha lösa emulatorer i datorer också. Lätt att bara spela 30 min till en timme då och då.

Pixelgrafik på topp!

Älskar detta spel! <3

Genom Chrono Trigger till SNES. Finns till andra grejer också. PS1 ver är dock långt ifrån lika bra som SNES ver av spelet. Det är det ni ska spela!

Nu ska jag gå på ett annat RPG-spel! Breath of Fire IV:

Spelar det på PS1, dock emu... men har det till PC också!

Tänkte jag skulle ge mig på att emulera lite Dreamcast!

Tyvärr har jag bara ett 20-tal spel till den spelkonsolen. Men några riktigt bra som Shenmue, Metropolis Street Racer, Resident Evil - Code: Veronica m.m.

Hidden & Dangerous testar jag bara just nu! Kommer ge mig på Silver till Dreamcast. Minns det som bra, finns även för PC.