Har vi snart en finanskris?

Först ska jag säga, att jag, vad gäller stora makroekonomiska frågor tenderar till att se katastrofen runt hörnet lite för ofta. Det beror nog på att jag vet att humlan inte kan flyga och rycker man bort en vinge så talar allt för att den ramlar i backen. Men humlan är smart och dynamisk. Dessutom gör alla de som äger blommor vad som helst för att lappa ihop humlan igen även om det betyder att den blir ännu känsligare för rörelser eller plötsliga stopp.

Frågan är om vi nu inte är mycket nära en kollaps av SBB, Samhällsbyggnadsbolaget? Tar de då med sig andra fastighetsbolag och bankerna? Jag tror att en kollaps i SBB får kraftiga ringar på vattnet. Svåra dock att bedöma hur långt ringarna når. Det troliga är att det blir enorma svallvågor i fastighetsbranschen och de är som byggnader som inte är jordbävningssäkrare, de faller ihop direkt. Då är vi inne i banksektorn och även om de är stabilare än fastighetsbolagen så klarar de inte vad som helst. Och kollapsande fastighetsbolag är betydligt mer än vad som helst.

När bankerna svajar är det staten och vi skattebetalare som ska reda upp det som sker. Klarar vi det? Regeringen försöker förbereda sig. I budgetpropositionen i höstas höjde man utgiftstaket med mer än 100 miljarder per år(124 miljarder respektive 148 miljarder kronor för 2023 och 2024) utan att det blev särskilt omskrivet. Regeringen har mycket diffusa förklaringar till detta men det måste förstås som att regeringen vill ha manöverutrymme om bankerna håller på att falla.

Så håll i hatten, det kan bli en stormig sommar och några år framöver.

1 gillning

Kanske läge att lägga ut en skyddsrum köpes annons på Blocket? :joy::joy::joy:

1 gillning

Ja, SBBs läge är läskigt. Det har varnats för fastighetsbolag och framförallt SBB ett tag men flera ha blivit avfärdade som alarmister.
Men kolla på Akelius, stoppade utdelningarna i Castellum.

Får hoppas för oss alla att SBB reder ut stormen så det inte får spridningseffekter.
Övervärderade fastigheter som är för högt belånade

Bloombergs analys tidigare i veckan var tydligen 18% att det blir konkurs inom ett år och 25% att det blir konkurs inom två år [18 procents risk att SBB tvingas till konkurs inom ett år enligt Bloomberg-modell - Di | Placera]. Läskigt, vi får se vad som händer.

Också väldigt tråkigt att så många småsparare av nån anledning sparar i detta skitbolag och nu har en portfölj värd mycket mindre än om de hade en indexfond. Det är faktiskt den näst mest ägda aktien på Avanza.

Hade ju varit en dröm om staten kunde köpa in sig billigt under en kris. För att ta ett konkret exempel, staten köpte in sig i Nordea 2008/09 för att rädda företaget. Fem år senare sålde man innehavet, och gick därmed 25 miljarder plus [Skattebetalarna har fått betalt för krisstöd till bankerna - Riksgälden.se].

2 gillningar

Den säkerhetspolitiska situationen i världen i allmänhet, och den gällande Ryssland i synnerhet är ett avsevärt större huvudbry i min värld.

Vet du hur riskfyllt det anses vara är att ligga på 18%? Det indikerar att vid 4 av 5 scenarior så klarar sig bolaget.

Det var samma under 90-talskrisen. Man sålde sedan aktier/banker med vinst.

Visst är det ett större huvudbry. Men vi är inte hjälpta av att bara titta på en sak i taget.

Din analys låter logisk. Jag undrar nu – vad händer med räntorna vid en sådan finanskris?

Den som det visste. Ett scenario är ju att kronan kollapsar och riksbanken höjer räntan för att attrahera utländskt kapital till kronan.

Då är det 90-talskrisen all over.

Kollaps av kronan skulle verkligen aktualisera övergång till euron (hur står SD i den frågan?)

Och för en som inte begriper, hur klarar sig danska kronan så pass bra gentemot svenska och norska diton?

2 gillningar

Den är låst mot euron.

3 gillningar

Danmark gick all in i EU inte som Sverige där alla de som röstat mot Euron borde ta sig en rejäl funderare. Gå med i EU med allt det innebar och bidra till helheten men inte ta del av kakan är för mig fullständigt obegripligt hur vissa tänkte då de röstade emot