Har vi några Appleanvändare som på allvar funderar på att byta till Android?

Tycker man ser det allt oftare att folk går över till Android. Har Apple nått sin peak, hänger de inte med i utvecklingen eller hur känner ni? Och funderar ni på att testa gräset på andra sidan?

För min del är det lite 50/50. Kör iPhone idag + HomeKit för att styra mina hemautomationer MEN har även ett par Google Home för röststyrning av hemmet samt billig multiroom-högtalare-lösning. Men i GH på svenska finns ju ej rutiner, därav sjukt smidigare med HomeKit. Men ja jag vet inte vart det lutar. Samma setup med Siri och HomePod med multiroom högtalare som kan lyssna mm kostar ju 10ggr mer att skapa än med Googles dito. Men sen android… ja går man över helt till Google Home så kan man ju lika bra byta OS, men vet ärligt talat inte. Ngt säger mig att smacka upp en iPad på väggen i hallen att ha som dashboard med HomeKit och köpa 1-2 HomePods… men ja… vem vet. Svåra val och det kommer hända mkt inom detta området detta året tror jag.

Kommer ett längre inlägg snart men framförallt så är känslan med Android nu “Äntligen har de kommit i kapp i hastighet och användarvänlighet” men det finns inget med Android som i dagsläget känns som att Apple måste komma ifatt något där. Det är mer olika filosofier så som att du på Android vid varje givet tillfälle kan välja vilken app som skall användas. Tex om du vill öppna i webbläsaren eller om det finns en tillhörande app. Kontrollcentret kan på Android men det är lite upp till tillverkarna vad som går att lägga in där.

Vissa Android-versioner går inte att swipea upp för att komma till hemskärmen, extremt irriterande.

Widgets som jag saknade som iOS-användare använder jag inte alls på Android nu när möjligheten finns :slight_smile: Vidare är sökfunktionen i alla Android-versioner förutom Huwaeis kass då vi aktivt måste klicka på Google-sökfält som dessutom är blaffigt att ha på hemskärmen. Hos Huawei fungerar det som på iOS. Generellt sätt så är det Huaweis system som är riktigt trevligt vilket jag tidigare tyckte var det sämsta för de försökte göra så mycket självt men de har verkligen fått ordning på det.

Saknar också Apples ekosystem runt foton där allting var samlat i iCloud och sedan kunde finnas i app både på desktop på mobilen. Hade det Google foto haft en app på desktop hade det väl iofs varit helt ok.

Generellt sätt är det dåligt med riktigt smarta och härliga appar i Android-världen, det finns liksom ingen ekonomi att ta fram det där. Därför får vi dras med Gmail som mailklient vilket är hemskt, därför finns inget bra program för att redigera film och så vidare och så vidare.

Men framförallt så måste jag ge betydligt mer beröm för Apple att de lyckats kuratera upplevelsen så väl i iOS vilka funktioner och hur det skall fungera. På Android saknar du ALLTID något som finns hos en annan tillverkas Android-version oavsett vilken version du använder för stunden.

Slutligen är det ett ofog att INGEN Android-tillverkare har löst så att vi slipper hakan längst ner på mobilerna.

Den enda Android-telefon som kommit i närheten iPhone i byggkvalité och känslan att se den när den ligger på bordet är Huawei Mate 20 Pro.

Sen iPhone 4s kom har jag varje år köpt den snyggaste telefonen - har alltid landat på iPhone , innehållet e inte dåligt i android … ja fortsätter nog me o köpa den som e snyggast :wink:- skål

Ps sedan samsung nexus s har ja kört nexus som jobb lur nu har ja p20pro

Skål igen …

Ohh, nu bara kommer det till mig. Glöm att bara koppla in Android-telefonen för att komma åt foton och filmer. Final Cut hittar visserligen telefonen men kan inte läsa ur filmerna. Vissa telefoner kommer upp som extern lagring som du kan bläddra på i findern, vissa telefoner måste du ladda hem ett program för att komma åt - det programmet klarar inte föra över filer på större än 4 GB, i alla fall inte det som följer med OnePlus.

Ja!

Fast är för nervös, älskar apples design för mycket… Apple Watch tex, så jävla snygg!
iPhone x 🅂 max är ju äckligt fräsch… :heart_eyes:

Nope.