Har du HomeKit på iPaden är det dags att tänka om

Från sajten:
image

Veckan efter att WWDC 2022 hölls har de flesta nyheterna granskats. En av dessa är att det från och med iPadOS 16 inte går att ha en iPad som hub i HomeKit.

Vid eventet WWDC 2022 visade Apple upp en helt omdesignad Hem-app som används för att styra ditt HomeKit-hem. Den kommer att anamma den kommande IoT-standarden Matter som ska förenkla för användarna när de skapar sitt smarta hem.

Tidigare har någon av följande enheter kunnat användas som en hub för HomeKit; HomePod, HomePod mini, Apple TV eller en iPad. När nu iPadOS 16 släpps senare i år går det dock inte att använda en iPad som hub längre. Med andra ord så är det en HomePod, HomePod mini eller Apple TV som gäller i höst.

Vill du fortsätta att använda en iPad som hub så gäller det att inte uppdatera till senaste operativsystemet för surfplattan när detta släpps. Å andra sidan så är det kanske inte en hållbar lösning på sikt heller…

Apple har än så länge inte officiellt deklarerat varför det inte kommer att fungera med en iPad men troligtvis har det inte varit den bästa lösningen. Risken är att en iPad inte har konstant laddning, glömmer att laddas upp eller att den tas med när någon lämnar hemmet varpå HomeKit slutar att fungera.

Läser vi lite mellan raderna här så kan det också innebära att HomePod mini kommer att lanseras officiellt på fler marknader, tidigare i år släpptes den i ett par olika länder. Sverige står förhoppningsvis på tur och gärna då tillsammans med Siri på svenska som ju betatestats under en tid här. Eller så får vi en helt ny HomePod vilket det också ryktats om.

Vad vill du helst ha? En ny HomePod eller Siri på svenska?

Källa: 9To5Mac

1 gillning

Jag vill ha en HomePod Max. Typ 2000 kr i Sverige, men för min del gärna ännu bättre och därmed dyrare.

HomePod Studio med tillbehör som ett stativ för 3000 kr.

Finns det någon här i bubblan som kör homekit på paddan ?

Nope, låter som en sjukt ostabil lösning

Har för mig att jag läste att @Thor gör det på kontoret? :thinking:

Men han verkar gilla att leva farligt.:grimacing:

2 gillningar

Jajamensan, men nu måste jag skaffa en Homepod mini dit istället. iOS 16 ligger och väntar på att installeras på ipaden.

1 gillning

Kör det ihop sig är det bara för @Thor att ta fram spegeln och ta ett snack med psykologen. :joy::joy::joy:

3 gillningar