I en presentation som får anses lite cringe (Och då pratar jag inte om den påtagliga svengelskan) så presentearde Volvo precis nya C40. Den minsta bilen i flottan, kommer endast säljas online och av någon anledning så visar man upp den på plats i New York, Milan och Tokyo framför en härlig digital upplevelse. Mitt i en pandemi.
78 kWh-batteri, 420 km (på 100% laddning enligt WLTP) som man hoppas kunna förlänga i framtiden via mjukvaruppdateringar.
Baserat på hur de även här “satt igen” fronten så känns det som att den utvecklats som en hybrid från början men att man sedan valde att bara gå på el.
Ja det är i princip samma bil med annat utseende och lite ny interiör. Inte bara samma drivlina utan samma batteri-kapacitet. XC40 är specad till 418 km men det är ju för att den är lite högre.
CMA-plattformen togs fram som hybridplattform med en tanke om rena elbilar. Så det är ett steg på vägen men det märks framförallt på att det finns en kardantunnel (den stora upphöjden framför mittensätet där bak) där batteriet sitter. I rena elbilsplattformar lägger man dem oftast längs hela bottenplattan i stället.
Däremot sitter motorerna rakt på både fram och bakaxel.