Här är Tesla Model 3

Från sajten:
https://teknikveckan.com/teslapodden/har-ar-tesla-model-3/


image

Äntligen har Tesla Model 3 anlänt till Sverige och Europa! Fabian har hämtat ut sin sprillans 40-års-kris-röda Model 3 och i veckans avsnitt får vi höra allt om Teslas nya elbilsmodell. Men vad hände med folkelbilen – bilen för vanligt folk? Fabian har gjort en dokumentärserie om Model 3 för att svara på detta och vi får en första recension av bilen. Dessutom: Hör hur Anders har kört fast med sin Model X på sin egen tomt.

Här kan du lyssna igen på dokumentären om Tesla Model 3:

Dokumentären om Tesla Model 3.

Frugans Audi Etron blev en månad försenad. vi fick den info 1timme innan vi skulle hämta den, Lagom irriterande.

Kört model 3 några gånger, riktigt härlig bil men känner jag håller i min i3a tills Polstar2 kommer nästa år.

Hade Model3 fortfarande varit en bra bil om den gick på deisel?

Haha, den frågan går ju inte att svara på. Vad saknar du med Dieseln? Ljudet? Utsläppen? Vibrationerna? Stanken?

Men om jag ska försöka mig på ett svar: Det är en otrolig bil, även om man försöker tänka bort den elektriska drivlinan (vilket som sagt är omöjligt). Gränssnittet och grafiken på mittskärmen, väghållning, löpande uppdateringar efter förslag från comunnityt på twitter och autopiloten gör den ändå till världens bästa bil enligt mig.

Så släpp sargen, Polestar 2 lär du få vänta många år på. :slight_smile:

Varför tror du jag får vänta flera år på Polestar 2?. De “lover” leverans Maj 2020.
Äh i3:an funkar fint för mig tillsvidare. Frugan byter sin T8 XC90 till E-Tron…så blir bra framöver.

EDIT: när jag körde Tesla S till vardags tänkte jag ofta: om denna hade gått på Bensin så hade det varit svagt intresse för det. Det är kanske ett dumt argument men jag tror det är sant.

EDIT2: Skrev fel år så lite av diskutionen är runt det :slight_smile:

Så klart är den stora grejen med en elbil att den går på elektricitet! :slight_smile:

Polestar kommer inte ha en chans att leverera i tid, det har ingen av de stora tillverkarna lyckats med, Tesla inräknat så klart. Det är ingen smal sak att ställa om produktionen till att producera elbilar - inte minst behöver batterierna komma någonstans ifrån - och den småskaliga batteritillverkning som Polestar hittills kunnat hänvisa till räcker nog inte långt, skulle jag tro.

Gör inte polestar sina bilar i volvoa fabriker?

Nix. Polestar 2 ska produceras i Kina. Polestar är inte Volvo trots allt - man bara ägs av samma ägare. Tippar på att du får din Polestar 2 tidigast om 2- 2,5 år - om du beställer idag. Men det är ju bara en gissning från min sida.

Poängen är: Sluta vänta på fossiljättarna. Klimatet väntar inte. Alla som har råd behöver byta til elbil - det måste förstås inte vara en Tesla - finns gott om andra prisvärda märken där ute. Kia Niro Electric tex har vi provkört och varit imponerade av.

men…alltså… har du missat jag kör i3 idag och är nöjd. frugan får sin etron snart.

behöver egentligen Inte byta.

Vad baserar Du dessa förseningar på?

När beställde du , o dom säger fortfarande maj 2019?.. ja har svårt o se att den skulle ligga 2 år fram asså … :man_shrugging:t2: Men försenat de e ja helt me på , men de går la ingen nöd på er :relaxed:

nejnej de säger maj2020. kanske var lite otydlig på året :)…

nej det går ingen nöd på oss. Jag är riktigt nöjd med min i3a.

Kör du runt med en elbil i oljeland!?

it’s this news for you??

Trodde ni hade folk åt er som körde :slight_smile:

det har vi också. Men måste ju tillhandahålla en bil åt dem. just nu frugans xc90. men snart etron

Ja du skrev 2019 , haha men men … :cowboy_hat_face:

ajdå…jäklar… my bad.

1 gillning

Hej! Sorry, det hade jag missat.

Det baseras på att det är svårt att ställa om produktion. För Tesla tog det över 10 år att komma dit man är nu - då började man i och för sig från scratch. Men en befintlig produktion behöver inte vara en fördel.

I just Polestar /Volvos fall har man idag ingen tydlig plan på vart batterierna ska tillverkas. Detta är samma problem som alla tillverkare, Tesla inkluderat, har. Och den proktionsplan man här är väldigt modest och lär nog även den drabbas av förseningar med tanke på bristen på batterier.

Från sajten:


Att värmen i äldre Tesla Model 3 strular är inte ovanligt – det hela beror på att PTC-elementet lägger av. Ett PTC-element brukar beskrivas som en glorifierad brödrost med fläkt.

Fredrik GrufmanGrufman Bil går igenom vad det egentligen är som går sönder på dem hela tiden – det visar sig nämligen vara felkonstruerat från början. Dock inte av Tesla utan av underleverantören.

Från och med 2021 har Tesla Model 3 liksom Model Y en mer stabil luftvärmepump. Men frågan är hur stabil den egentligen är – att värmen även strular i nyare Tesla Model Y blev känt för hela Svenska folket när Tesla-pappan Jonas Kanje blev av med värmen för fjärde gången mitt under en fjällenresa samtidigt som temperaturen gick under minus 10 grader celsius. Kanje är till vardags chefredaktör för den skånska stoltheten Sydsvenska Dagbladet och undertecknad kan skriva under att minus 10 grader för en skåning är som minus 40 grader för övriga.

Enligt Teknikens Värld är det inte ett okänt problem och Tesla hävdade redan 2022 att de ämnar lösa det med mjukvaruuppdateringar – något som alltså inte ser ut att ha löst det fullt ut, eller inte alls.

1 gillning

Min chef tappade värmen i sin MY tidigare i vinter under en resa från deras fjällstuga, han ringde då supporten som sa att ett spjäll kunde frysa så det inte öppnade. Men de kunde göra en kalibrering remote och under den så fick spjällmotorn lite mer kräm än i normal drift. Spjället släppte och de fick tillbaka värmen som jag förstått.
Han har en tidig, kina MY :smiling_face:

Trist när saker strular men lösning är bra häftig :ok_hand:

1 gillning